0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lägger in bruksanvisning och guide line nedan .Tanken är enbart att sälja dom i mitt närområde så vi man kan hjälpa till med det som behövs.Garantimässigt så är det inga konstigheter gällande produkten i sig vid eget montage då det är ett ”enhetsaggregat” och vid fel på produkten som inte beror på yttre påverkan reparerar vi garantiärenden.Då den ska ersätta en befintlig så har nog många samlat lite kunskaper genom åren om hur man sköter dom med tex rengöring av filter .Daikins är nog rätt jämförbar, den är 1-fas för kompressor så för dom som vill ha 3-fas kanske denna är något att fundera på istället.
Jag har samma ”problem” med Mitsubishis nya små 4 och 6KW luft/vatten med R32 som är 1-fas då kunden ibland absolut vill ha 3-fas .Vet inte ens om Mitsubishi har någon motsvarande R32 1-fas så är svårt att jämföra , men har dom en 3-fas i denna effektklass som dom anser vara bästa alternativet så antar jag att dom har koll på läget och dom testmaskiner som varit ute rätt länge på test borde ha gett dom svar dom vill ha.Har dom en motsvarande 1-fas så har dom säkert testat med den också.
Vi valde en 1-fas kompressor därför att 3-fas kompressorer i denna effektklass har sämre SCOP, jämför gärna själv.Sedan skall man inte låsa sig så mycket på om det är 1 eller 3-fas i detta effektspann.Maskinen drar inte mer ström än en vanlig luft/luft i normal drift.Om inte mer än 1 miljon användare av luft/luft har problem så ser jag inte varför man skulle ha set med en bergvärme.Tycker att Geodan ser intressant ut som produkt.MvhD
Har ingen vetskap vad Mitsu har för kompressorer i sitt sortiment.Kommentaren jag gav om verkningsgrad gäller Daikins nya bergvärme mot Geodan. Detta gäller även IVT och Thermia, de har också väldigt hög SCOP och kör båda med 1-fas snurror vad jag kommer ihåg.
Tog en snabb koll på Daikin och IVT gällande SCOPMitsubishi har 11kW som p-design , IVT modellen verkade också ha 11kW och Daikin har 9kWFörsökte förut grotta in mig lite på detta med p-design , dimensionerad effekt och uträkningen för SCOP men tyckte det var halvknepigt.Fanns ingen direkt standard på p-design vid snarlika modeller utan tillverkaren kunde styra detta lite själv och då borde det bli ännu svårare för gemene man att verkligen jämföra om jag tolkade det hela rätt vill säga.Det blir väl inte riktigt rättvist att jämföra SCOP om man inte har samma avgiven effekt / P-design ?Behövs det lite förenklat tex 11kW för fastigheten och en maskin som ger under detta så går elpatronen in för att stötta vilket den som kan leverera 11kW slipper och elpatronen har inget vidare COP.IVT maskinen verkade vara rätt dyr i jämförelse men den kanske hade andra specifikationer på volym på tappvarmvatten eller annat som gör det eller så var IVT:s riktpris bara dyrare och dom kostar inte så mycket i verkligheten.Kolla om originalet Bosch som motsvarar denna IVT har ett mer modest pris.IVT-säljare försvarar prisbilden med att garantierna är olika utformade.
Enda priset som nämnts är 75000:- på postorder.Nog måste den väl vara värd lite mer än vad en Daikin kostar på postorder Eller är det där dom anses prisvärda för en ren maskin ?