Har idag en IVT Optima 1100 med 290 installerad 2007 och 20 ampere huvudsäkring. Sen vi skaffade elbil går huvudsäkringen lite för ofta. Elektrikern har nu loggat en vecka och samtliga faser har varit över de 20 ampere vi har vid minst ett tillfälle. Har bytt laddbox nu med belastningsvakt nu som anpassar sig efter vad som finns tillgängligt men hur är det med pannan, är det dumt att ställa ner effekten på tillskottet, just nu stod det 9 totalt, 6,75 kompressor och 8 på bara tillskott? Så här års när det är några minusgrader verkar det gå in och stötta ibland, vet inte om det är för att snabbare värma upp vattnet eller om det är för att bränna bort legionella och annat. Min hypotes är att med lägre tillskott blir skillnaden främst att det som ska göras främst eventuellt då tar längre tid men slutresultatet blir motsvarande med eventuellt tillfälligt drop i innetemp med någon grad en stund? Vi har även en luft luft främst för kyla på sommaren men den kan ju även köra värme om det behövs. Finns även braskamin och mängder med ved om det skulle bli kyligare.
Antar att luft-vatten-anläggningen inom en femårsperiod behöver uppgraderas. Hur ser utbudet ut i dagsläget, finns det moderna anläggningar som är mer flexibla, kan jobba med belastningsvakt, lägga vissa jobb nattetid och så vidare eller är det bättre att försöka hålla liv i det man har några år till så tekniken hinner ikapp? Med smarta hem i övrigt så är min bild av framtiden att allt är uppkopplat och jag kan kommunicera även mot värmesystemet via datorn eller mobilapp, vet inte hur långt bort detta är.