Undrar om några vänliga själar vill lämna lite input på hur sjutton jag ska göra med val av värmesystem.
Vi bor i en enplansvilla från 1980 på 150 kvm boyta + garage 35 kvm. Varav 25 kvm är tillbyggt med bättre isolering. Mekanisk frånluft och braskamin som används sporadiskt sen vi installerade en L/L pump. Är gamla original 3 glas fönster med UV värde på runt 2,8 tror jag.
Vi har en elpanna från när huset byggdes som utan stöd käkade upp 21000kwh.
Installerade för 7 år sen en plug and play L/L pump från JULA och ligger därefter på 13 000kwh.
Står nu inför hur sjutton jag ska göra om jag ska satsa stort och dra in bergvärme, luft/vatten , frånluft eller tom en ren elpanna och byta ut min L/L pump till en premium den dan den dör.
Har inte lätt med placering av utedel på en luft/vatten utan den hamnar på garageuppfarten isf och den får inte väsnas mkt då jag är rädd det ekar mellan husen. Grannen installerade en Mitsubishi 25 m från vårt sovrumsfönster. Den står inte där längre:/
Bergvärmehålet om det ska göras var ideen att borra på uppfarten då vi har plattor som "lätt" kan lyftas och återplaceras isf.
Köra med bil över rören har jag på vvs firmorna förstått är ok, dock inte pratat med borrfirma om detta? Nån som har erfarenhet?
Är man helt galen om man stoppar in en elpanna eller ska man satsa på dessa hypade system som verkar ha varierande livslängd.
Vad är en rimlig payoff tid? Är framtiden så att elen komemr kosta så enormt mkt så en elpanna är utesluten om 5 år?
Pannan står idag i tvättstugan och planen var att placera den i garaget då det är vägg i vägg. kan man tex sätta en flvp där med rördragning dit? eller är det förbjudet med tanke på att man kan köra in en bil?
Hjälp!!