Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: F410 förångningstemperatur  (läst 2808 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad miranda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F410 förångningstemperatur
« skrivet: 19 februari 2020, 09:29:57 »
Hej forumet, här kommer en nybörjare!

Jag har precis köpt ett hus med en gammal Nibe 410 som jag inte riktigt blir klok på. Förra ägarna verkar inte ha varit medvetna om att det var mer än en varmvattenberedare, och när vi flyttade stod den med felkod A03, och verkade ha gjort så rätt länge. Jag testade att starta om den, och insåg att tilluftsfläkten inte funkade (stod still och brummade), samt att kompressorn faktiskt gick, men då och då kom in i någon sorts resonans som fick det att låta som om någon körde en slagborr i källaren. Efter rengöring och lite motionering av tilluftsfläkten fick jag den faktiskt att börja snurra hjälpligt ett par dagar, innan den stannade för gott. Under den tiden verkade saker och ting fungera hyfsat, förutom att kompressorn stannade med felkod A03 ett par gånger, vilket försvann efter omstart (dvs lågtryckspressostat?).

Nu har jag bytt alla filter samt tilluftens fläkt + kondensator, vilket fick den magiska bieffekten att kompressorn slutade låta! Hur det hänger ihop förstår jag inte, men det låter precis som erfarenheterna i den här tråden:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43907.0
Jag är redo att köpa gissningen att kompressorn påverkas av fläktens kondensator, men om någon har mer insikt vore det intressant att få veta mer!

Nu till min egentliga fråga:
Jag har inte fått någon ny A03 sen jag bytte fläkt (peppar, peppar...), men jag noterar att när kompressorn är igång så är förångningstemperatur (#4) ca 10 grader högre än avluftstemperatur (#5). Sist jag kollade var värdena 2 och 12. Borde de inte ligga närmare varandra? Och kan detta i så fall vara ett tecken på att jag har ont om köldmedium, vilket i sin tur kan förklara varför den brutit med A03 ett par gånger?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F410 förångningstemperatur
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2020, 09:44:46 »
Hej!
Tempgivarna är inga kvalitetsgrejer, det är inte ovanligt att dessa börjar visa fel.
Jag skulle börja med att felsöka/byta dessa.
Du skriver att förångningstemp är högre än avluft, menar du inte lägre?
Avluften kan alldrig bli kallare än förångaren vid drift.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad miranda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F410 förångningstemperatur
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2020, 10:29:29 »
Jag är rätt säker på att förångning visar högre än avluft. För att kolla så givarna stämmer, borde 4 och 5 visa samma värde när kompressorn inte går? Och är de krångliga att byta?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10206
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F410 förångningstemperatur
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2020, 10:58:10 »
Ja när kompressorn varit av en stund kan mina förångnings- och avluftsgivare båda visa +24°C. När kompressorn gått en stund visar förångning +1°C och avluft +2°C. Kan inte vara särskilt krångliga att byta även om 410P är kompakt. Runda skarvhylsor finns ofta redan och en liten rörstump som själva givaren sitter i om den mäter temperaturen på röret. Monteras helst med värmeledande pasta.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3977
  • Karma +3/-0
SV: F410 förångningstemperatur
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2020, 14:03:51 »
Man vet i alla fall att förångaren är lägre än avluftstemperaturen, annars blir inte avluften det den blir.
Men, vänder man på det, det kanske är avluftsgivaren det är fel på och förångargivaren är riktig, då kanske man även får förklaringen till A03. Kanske vore bra att måta någon av dem separat så man vet vad som är rätt.

Just nu är min förångare 2 grader och avluftstemperatur 4 grader. Ovanligt hög avluftstemperatur, hoppas på ras snart!


Oljudet kanske beror på tilluftsspjället, motion eller om luftflödet får det låta annorlunda kanske. Aja finns inget problem så är det inget att leta efter. Det ska elsurra lite tyst bara.
Ta bort luckan nere till höger, två skruv bakom nedre främre luckan (som är bara att rycka utåt i ovankant). Testa putt runt på kompressorn nere till höger och se om du kan få den tystare. Kläm och böj lite på rören strax framför, även strömkabeln kan föra väsen om den ligger fel. Denna rekommendation bara för att se om du får tillbaka slagborrsljudet, annars kan få den tystare. Avsluta gärna med lägga en handduk vid golvet bakom pumpen, gör rätt mycket på ljudnivån tycker jag.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad miranda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F410 förångningstemperatur
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2020, 09:18:11 »
Då har jag kollat när kompressorn stod still, och då visade förångning 28 och avluft 23, så nåt lurt med givaren är det allt. Sen har den fortsatt bryta med A03 också, så det blir nog till att ringa på service.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10206
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F410 förångningstemperatur
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2020, 10:54:53 »
Temperaturgivarna är ganska lätta att byta ut om man är händig som du verkar vara. Nya finns t.ex. hos https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-410p-9kw-cu-089380/004-temperaturgivare-till-nibe-varmepump.html
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F410 förångningstemperatur
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2020, 11:11:52 »
Då har jag kollat när kompressorn stod still, och då visade förångning 28 och avluft 23, så nåt lurt med givaren är det allt. Sen har den fortsatt bryta med A03 också, så det blir nog till att ringa på service.

Då vet vi att avluftsgivaren troligen visar rätt.
Om den visar 2 C vid drift + att lågtryckspressostaten löser så kan det bero på att det bildas is på förångaren och den inte avfrostar som den ska.
Ett test är att ställa upp frånluftsfläkten ett snäpp?
Det står i manualen sid 18.

https://proffs.nibe.se/nibedocuments/10438/511380-5.pdf
« Senast ändrad: 20 februari 2020, 11:20:39 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad miranda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F410 förångningstemperatur
« Svar #8 skrivet: 20 februari 2020, 11:14:17 »
Ja att byta givarna skulle jag kanske kunna försöka ge mig på, men varför den stannar med felkod A03 har jag ju ingen aning om. Kan det vara så att en felaktig temperaturgivare sätter värmepumpen i ett läge där lågtryckspressostaten löser ut?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29884
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F410 förångningstemperatur
« Svar #9 skrivet: 20 februari 2020, 11:19:45 »
Ja att byta givarna skulle jag kanske kunna försöka ge mig på, men varför den stannar med felkod A03 har jag ju ingen aning om. Kan det vara så att en felaktig temperaturgivare sätter värmepumpen i ett läge där lågtryckspressostaten löser ut?

Jag uppdaterade mitt svar lite då jag insåg just detta.  :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad miranda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F410 förångningstemperatur
« Svar #10 skrivet: 20 februari 2020, 11:30:47 »
Hmm, jag har redan ställt upp fläktfarten ett snäpp för jag tyckte det var lite dåligt drag i avluften. Men jag skulle kunna köra den i läge "C" ett tag och se om den fortfarande bryter.

Frånluftsfiltret som jag bytte var riktigt grisigt. Om det har kommit skit förbi och det satt sig på förångaren, skulle det kunna orsaka något?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10206
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F410 förångningstemperatur
« Svar #11 skrivet: 20 februari 2020, 12:10:32 »
Ja om förångaren är riktigt smutsig kan det ju ha motsvarande effekt som att frånluftsfläkten fungerar dåligt. Känns som man gärna skulle hyrt en luftflödesmätare och mätt upp både tillufts- och frånluftsflöden. Med en bit toapapper kan man i alla fall undersöka om det sugs fast ordentligt över alla frånluftsdon.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1447
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F410 förångningstemperatur
« Svar #12 skrivet: 20 februari 2020, 14:47:08 »
Att kompressorn låter som en slagborrmaskin beror garanterat på att fötterna under kompressorn är dåliga, hade samma fel jag med för ca 7år sedan.

Här brukar förångningstempen ligga runt 0°C och avluften på +2°C.
Är rätt säker på att jag hade samma fel för kanske 5 år sedan. Jag böt i alla fall en tempgivare som satt bakom stora mittersta frontluckan. Givaren satt i ett litet rör.
Mina temperaturer stack iväg åt helvete mycket alltså brutalt felvisande när kompressorn gick men kunde samtidigt fungera fint nån dag.
Så håll koll på temperaturerna nån dag så ser du snart vilken som avviker.

Möbeltassar är perfekt att lägga mellan rör och plåtar som skapar oljud.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2623
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F410 förångningstemperatur
« Svar #13 skrivet: 20 februari 2020, 20:22:56 »
kan ju säga direkt, att fötterna på en 410 är inte roliga att byta, om inte högersida framifrån är fri från grejer, så man får upp luckor, helst bakifrån också, är nog tyvärr en av de dummast konstruerade vp. Givare som blir utsatta för kyla och kondens, har en tendens att med tiden visa fel, då de spricker och drar i sig fukt. Tror dessutom dessa gamlingar har plastgivarna som ser ut som en droppe i ändan.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1447
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F410 förångningstemperatur
« Svar #14 skrivet: 20 februari 2020, 21:08:49 »
Jag köpte fötterna och skulle byta själv. Fick ge upp och ringa efter reparatör eller va de heter. Det fick tömmas vatten och dra fram den lite. Bänken som vi har till höger om pumpen fick vi ta bort. Men vilken skillnad på ljud de blev  tummenupp
Sen efter alla gånger som jag har letat efter rör och plåtar som vibrerar...... Men faktiskt så är den nu vibrationsfri. Ingenting som ligger och låter. Ibland är jag orolig att kompressorn har lagt av men den går väldigt "tyst" nu. Hade den haft en frekvensstyrd kompressor som 730/750 hade den varit rätt okej, plus tilluftstempen skulle va lättare att justera.

Droppgivare var även de nya när jag bytte.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!