Har 110 m2 övervåning plus en källare där kanske 60 m2 är uppvärmt och behöver ventilation. En sak jag har funderat på är vad som är bäst när man har pollenallergiker i familjen - ska man ha filterklass i åtanke när man väljer aggregat, eller är det smartare att sätta en separat filterlåda på friskluften?
F7 brukar de bästa filterna heta.
Jag är konstig och förespråkar filterbox så man får i ett stort och billigt F7 påsfilter.
Det finns även elektrostatfilter. Jag hörde med en svensk tillverkare om lite allmänt och praktiskt om det. Jag var intresserad eftersom det kunde ta bort vedröken som kommer ibland från grannen. Men svaret jag fick från dem var att de hade uppenbarligen ingen aning om vad de sålde för något och hur det var tänkt att användas i praktiken. Kändes märkligt för ett tillbehör för 10000 kr.
Tekniken i övriga sammanhang ger alltid ozon, vilket är jättedåligt. Men partiklarna försvinner i alla fall. Nä, satsa på F7 bara.
De flesta FTX har inbyggda filterhållare. Men man får verkligen se upp så man inte binder sig till dyra filter. Nibe's FTX GV-HR 110-400 är hopplös att hitta någon som ens säljer filter, 1100 kr för friskluftsfiltret.
Aggregatet är annars i bra pris. Lite gnälligt ljud från EC-fläktarna som varierar med nätspänningen. Tycker fläktarna verkar kräva ett väldimensionerat kanalsystem för att att få något vidare flöde. Sitter mot 100/125-system och i max låter det bara mer, påminner inte om hotellrummen i alla fall.
Bra återvinning, bra växlare, brilliant intern konstruktion som tar vara på spillvärmen från båda fläktmotorerna. Passar i 60-skåp, enorm fördel om den i ett prydligt utrymme. Då syns det inte alls. Vet inte om face-liften också passar i 60-skåp. Inga fel på 3 års drift.
Mitt REC RECOM 4 som står här och väntar på 410P's avgång lider av samma problem med filterkostnader. Något billigare och större filter i alla fall. Okulärt har aggregatet en del tveksamheter och kommer troligen få bypasshaveri i framtiden. Men fin växlare, fina EBM-Papst-fläktar och prislapp. Avluftsfläktens värme spills 100%.
Så de två rekommenderar jag inte, måste ju finnas något helt perfekt.
Systemair VTC300 ska jag försöka få min bror köpa så jag ser om det är ett bra aggregat. Jag har förtroende för det. Kostar cirka 25k.
Filter dyker upp när man googlar. Hittade detta set för 300 kr
https://www.filterpunkten.se/product/1455/systemair-save-vtc-300-filter?gclid=EAIaIQobChMIpqbqr-Ds5wIVwY4YCh3GLwQtEAQYAiABEgKJu_D_BwEOriginal verkar i klass med de andra prismässigt. Lita på pirat eller köra filterbox... svårt val.
Man behöver lite plats för filterboxen om man ska ha det i samma rum som aggregerat står (inte på vinden alltså). Speciellt om man ska hålla sig till 1-metersreglen (rakt rör före sugande rör). Vet inte hur noga det är. Nästan alla aggregat i stiliga tvättstugor och inbyggnader i värmepumpar sitter ju i taket där det är en 90-gradare på frånluften.
I praktiken betyder det att aggregatet behöver sitta lite längre ner än bänkskivehöjd.
Eller alternativet att man kompromissar med regeln och flyttar upp aggregatet till normal höjd och
sedan har filterboxen på ett vågrätt rör ut från aggregatet längs taket och sedan drar det upp på vinden där borta.
Sen finns det ju andra aggregat. Alla ovanför är korsströmsväxlare och inte roterande. Roterande har fuktåtervinning, jag tappar intresset för alla andra aggregat redan där. Det är problem nog som det är med kanalernas renhet. Vintertorrheten blir exakt samma som du har idag med 410P under förutsättning att tilluftstemperaturen är injusterad. (Kanal 9 ska vara 2 grader under inomhustemperaturen).
9/10 sålda FTX är roterande, i alla fall om man får gissa utifrån utbudet. Så min åsikt och rekommendation är avvikande.
Heru är vanliga val. Tror de har bra filerekonomi från början och kom installeras helt uppe på vinden utan kondensledning.