0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Har golvvärmen en egen cirkpump vid golvvärmecentalen?I så fall kan du använda den inbyggda cirkpumpen för att mata golvvärmecentralen.Backventil har jag aldrig hört talas om ska behövas stigare eller retur, däremot ett smutsfilter på returen kanske?Avstängningsventiler på stigare och retur (efter säkerhetsventil och expansionskärl) är bra att ha.Förbered gärna avstick för kommande utbyggnad.Värmekablar med RSK 6250371 - 6250373 är specade för Bosch, jag skulle nog inte ta nått annat än nån av dessa (jag tror längden skiljer dom åt).Extra VVB kan kopplas i serie på utgående varmvatten till den extra beredaren.Du får tänka på att ev blandningsventil på den extra VVB:n ska då matas med kallvatten och inte VP-värmt vatten.
Hej,Jag och min far ska installera en Bosch 7000iAW + AWM9 hos mig och jag har börjat kika lite på installationsmanuelen. Där står det jag behöver köpa till följande:-1 st cirkulationspump (6m) till radiatorsidan- Pumpkoppel- Backventil som monteras efter cirkpump- Ventilrör ansl 22- Påfyllnadsventil (påfyllning monteras på returen till värmepumpen)- Värmekabel 2, 3 & 5 m, RSK 625 03 71-73 (installeras alltid vid frysrisk i dräneringsröret)Frågor: Behöver jag ha en cirkulationspump om jag inte har radiatorer? Vad är pumpkoppel? Kan jag ta vilken värmekabel som helst, någon ni isf rekommenderar?Jag ska också koppla på min existerande VVB Nibe Compact 300 efter AWM9'an för att få extra kapacitet av tappvärmevattnet. Är det något speciellt man behöver för det eller är det bara att dra rören emellan?Vi bor i 1,5 plans hus med källare och har tänkt flytta existerande VVB från 1a plan ner till källaren tillsammans med AWM9. Har golvvärme på 1a plan och planerar att installera det på 2a plan om något år också. I källaren har vi nu en LLVP men när den lägger av om några år blir det vattenburna radiatorer. Är det något särskilt att tänka på vid denna setup?Tack på förhand./Martin
Hej, tack för svar.Nej, jag har ingen cirkpump i golvvärmecentralen. Är det rekommenderat att ha det där eller sköter pannan det själv genom att trycka ut vattnet i rören?
Har du något förslag på smutsfilter?
Blandningsventil, varför behövs den? - Varför inte mata VVB'n med VP-varmvatten? Då kommer väl varmvattnet tas först från VVB'n och VP'n fyller då på efter behov?
@Carl N ang. cirkulationspump, det finns ju en i själva VP'n, varför behövs en extra och i sådana fall, varför finns ens den i VP'n öht?Behöver jag en ny blandningsventil, för det bör ju sitta en på baksidan av min existerande VVB?Tack för svaren.Annan fråga: Någon som vet hur Rörpojkarna och Dahl's ligger till prismässigt i deras listpriser? Snackade med en Bosch-gubbe igår för att ändå ev. få hjälp att färdigställa så alla prylarna kommer rätt o rören blir dragna på rätt sätt. Han sa att för material så blev jag fakturerad enligt deras listpriser. Vet ju att Ahlsell har galna listpriser så vill bara försäkra mig om att jag inte får en chock.mvhMartin
@Carl N ang. cirkulationspump, det finns ju en i själva VP'n, varför behövs en extra och i sådana fall, varför finns ens den i VP'n öht?
Hallo! Har inte pysslat med just 7000iAW men kan ändå killgissa lite.Hög framledningstemp och hög kondensortemp kan bero på att flödet varit lågt i radiatorkretsen. Om alla ställdon för golvvärmen är stängda och man inte har tillräckligt bypass som kan släppa förbi kan flödet bli alldeles för litet. Inställt värde för rum bör inte påverka utan där är det värmekurvan som styr. Att din utedel stannar och startar är inte alls konstigt eller fel, den gör det när den avfrostar eller när effekten överstiger behovet, oftast vid låg belastning.Värme/varmvatten funkar bäst att köra växelvis. Bypass ventilen brukar visa i liter per minut eller liknande, misstänker att den är lågt inställd. Prova att dra ner dina tre termostater till golvvärmen och känn efter om temperatur på framledning och retur till golvvärmefördelaren är ungefär samma. Du bör ha tillräckligt flöde för att inte temperaturen ska sänkas nämnvärt när vattnet går från v-pumpen, genom bypass och tillbaka till v-pumpen. Annars kommer värmepumpen att tro att värmebehov fortfarande finns även om golvvärmen stängt av alla slingor.