0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
men att tanka hem SO-pulserna via det vanliga 1-wire systemet och sedan ta hand om data i ex. RRDtool är egentligen min fråga
Att man inte kan "logga" elförbrukningen i Rickards logger vet jag (väntar som så många andra på detta) men att tanka hem SO-pulserna via det vanliga 1-wire systemet och sedan ta hand om data i ex. RRDtool är egentligen min fråga, och om det går vilken pol ska sitta på viken 20/21.Pelle.
Suverän sida du har med dina loggningar !!Har du skrivit programvaran själv eller ?Du nämner vid något tillfälle om DS2423P 1-wire chip från hobbyboard som kan fånga pulserna från div. Kan man ansluta t.ex Rickards elmätares SO utg till en av ingångarna på countern ?Och i så fall hur gör man med ? Det finns ju två poler ut från elmätaren +/- men bara en pol för varje counter på kortet från hobbyboard.Förmodligen dum fråga !/Leif
Tok en titt på DS2423 etter att ha lest detta ämnet. DS2423 kan kobles rett på Rickards logger. Tilsammans med to dioder, en motstand og en kondensdator kan man koble elmätarens S0-utgang direkt på 1-wire-bussen. Lämpömittari kan ikke brukes, men LogTemp http://www.mrsoft.fi/ohj01en.htm har støtte for DS2423 og alle de andre kretsene i familjen.Vill man at DS2423 skal huske alla pulser från S0-utgången sedan tidenes morgen, kobler man inn et 3V lithiumbatteri mellan pinna 3 og jord på DS2423. När den inte får strøm från COM-porten, får den strøm från batteriet. Batteriet holder i 10 år sier Maxim.DS2423 uppkobling i Rickards logger:Figur 2: i denne linken:http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/an_pk/1796Et 3V lithiumbatteri mellan pin3 og GNDEn Schottky diode lik de andre mellom Lithiumbat+ og pinne 3.Nå har du något som teller strømpulser og husker dem i 10 år.Man kan polle DS2423 så med korta eller med så långa intervaller man vil.Hent tallet från 2423. Del på 500 pulser pr. kWh (Min Enermet har 500. Noen har t.ex. 480)Du har nå elmätarens kWh-tal. Du kan nå t.ex trekke i från forrige tall og dele på tiden og få snittforbrukning i kW.Counter med timestamp logges av LogTemp i en csv-fil.Excel eller något annat kan ge dej fina grafer over forbrukningen.Det enda du måste göra är att byta ut Lämpömittari med LogTemp.(logtemp har masse andre kjekke funksjoner som Lämpömittari ikke har, men temperatur-grafene är inte like snygga enligt min smak.)
Har du testat själv med att koppla Rickards logger mot LogTemp?
När man använder DS2423 är det viktigt att applikationen klarar av att räknaren slår om till 0 igen. Den klarar nämligen inte av att räkna mer än 65535 pulser, sedan nollställs räkningen och den börjar om.
När man använder DS2423 är det viktigt att applikationen klarar av att räknaren slår om till 0 igen. Den klarar nämligen inte av att räkna mer än 65535 pulser, sedan nollställs räkningen och den börjar om./Johan
Citat från: utopiazz skrivet 08 januari 2007, 09:06:42När man använder DS2423 är det viktigt att applikationen klarar av att räknaren slår om till 0 igen. Den klarar nämligen inte av att räkna mer än 65535 pulser, sedan nollställs räkningen och den börjar om./JohanÖh, det stämmer väl ändå inte? DS2423 har 4 st 32 bitars räknare, varav två kan manipuleras via pinnar utifrån. Eftersom jag antar att de är "unsigned", så klarar de att räkna till 4294967295. :,v(De råa räknarna i min installation är fn 7568830 resp 6592802.
Citat från: utopiazz skrivet 08 januari 2007, 09:06:42När man använder DS2423 är det viktigt att applikationen klarar av att räknaren slår om till 0 igen. Den klarar nämligen inte av att räkna mer än 65535 pulser, sedan nollställs räkningen och den börjar om.Applikasjonen skal inte rekna pulser. Det gör DS2423.Applikasjonen skall bara lesa av ett tall. Med nullställning blir allt mycket mer krångligt. Då måste man veta när man nollställde forrige gång.