0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: HerrBrun skrivet 01 mars 2006, 12:53:16Jag tog en vanlig serieportskontakt (köpt på Clas Ohlson, DB9F tror jag) och lödde på två trådar på pinnaran för DTR ( pinne 4 ) och CTS ( pinne 8 )Man kan inte ta ett hylsdon med art.nr. 44-055-02 från Elfa? Den har väl bara fem lödben eller?
Jag tog en vanlig serieportskontakt (köpt på Clas Ohlson, DB9F tror jag) och lödde på två trådar på pinnaran för DTR ( pinne 4 ) och CTS ( pinne 8 )
Dessutom räknar jag ständigt ut en medelvärdesbildad effektförbrukning som visas i realtid men inte loggas (kan återskapas från logdata).
Citat från: HerrBrun skrivet 01 mars 2006, 08:18:09Dessutom räknar jag ständigt ut en medelvärdesbildad effektförbrukning som visas i realtid men inte loggas (kan återskapas från logdata).Man borde kunna visa aktuell förbrukning genaom att klocka tiden mellan flankerna i pulståget istället för att räkna pulser? Om man sparar värdena och sedan ritar upp ett diagram så kan det bli intressant tror jag. Slulle vara trevligt att kunna lägga in i samma diagram som brinetemp och VB-temp.
Hej Grupp!Jag har en lösning, variant på din CTS HerrBrun som jag kör på en gammal hederlig ferrarismätare. Jag har databas och rubbet.Om ni har java på datorn kan ni kolla http://web.telia.com/~u21316909/src/classes/EllenWebProj.htmlEn norska vann i vasloppsspåret idag! Jag tror på Jörgen Aukland imorgon och sätter en peng /Svempa
Jeg har gjort en HW oppkopling som beskrevet av HerrBrun, men har anvendt DSR og DTR signalet direkte mot min Enermet S0 utgang. Jeg har gjort et program i VB6(nødløsningen) som skriver til en MySQL db. Jeg sparer også data i MySQL fra Lämpömittari. Jeg anvender MsComm med event handtering mot porten. Pulsene registreres som pulser med lengde 31 ms. Jeg får en del multiple "DSR on event" som jeg får filtrere bort, muligens bør signalet tilpasses med motstand eller noe annet??Jeg registrerer avstanden mellom starten på pulsene og får således ut momentan forbruk. Dette blir også logget i databasen, ikke oftere enn et minutt. Eneste problemet med den her approachen er at når pumpen går av så drøyer det en stund før neste puls kommer og man "henger" på høy effekt. Får vurdere å legge inn en timeout handtering. Kommentarer?Forøvrig har jeg gjort et "hack" i registry for Lämpömittari slik at den leser min effekt som en ny sensor og på så sett kommer inn i kurvediagrammet. Data for effektkurven blir dog ikke oppdatert mens kurven er oppe, man må skape et nytt fønster for å få oppdatering. Jeg kan leve med det. Fint å kunne jamnføre data i samme diagram. For skaleringens skyld har jeg multiplisert verdiene med 10 slik at 1 kW= 10 C.Neste fase nå blir å lage litt historikk også, dvs kWh pr dag/uke/måned og detektere når og hvor mye tilskudd som blir slått på, Jeg har 3 effekt steg og det har blitt litt i siste da det har vært kaldt på nettene.
Smart att lura Lämpömittari att ditt data är temp från sensorer! Gör nog som du tills jag får till mitt eget grafritarprogram.Jag är inte helt säker på hur du detekterar pulser på längd 31 ms, men du bör vara uppmärksam på att ditt program lätt kan vara utswitchat under längre tidsrymder än det. Jag kör min process på högsta prioritet (under REALTIME som är lite vansklig att köra) och min tråd på högsta prio, ändå så blir programmet ibland utan processortid i > 30 msek. Detta gäller speciellt vid disk-aktivitet.Jag valde att istället polla CTS (DSR) var tredje msek och notera om det tar mer än 30 msek mellan poll (möjlig missad puls). Det tar lite onödig CPU-tid men jag är mer säker på att inte missa pulser, samt att kunna räkna antalet potentiellt missade pulser.
Jag vet inet exakt vad du menar med "multiple "DSR on event"" men det låter precis som om DSR hunnit toggla > 2 ggr innan du notifieras. Du bör inte ignorera dessa i så fall. De beror på att ditt program inte får processtid. Jag tror inte elmätaren har kontaktstudsar då den säkerligen är elektronisk.
Varför räknar du bara max 1 puls/sek? Med min mätare som har 480 pulser/kWh når man > 1 puls/sek redan vid 7500W och då både VP + TS går ligger jag precis över detta. Du kanske har lägre effekt på ditt system. Då borde det vara ok.
Jeg har 500 pulser/kWh, dvs. 7sek = 1 kWh. Jeg ville ikke lagre den beregnede effekt altfor ofte i databasen da det ikke behøves for å vise kurver med tidsrom 8-24 timer, det blir mer enn hva man behøver. Effekten beregner jeg jo for hver puls, dvs om pumpen kjører normalt, ca. 3 sek mellom hver puls. Temperaturene blir jo scannet og lagret ca hvert 3. minutt slik jeg har konfigurert det, kurvene blir bra med det. Imidlertid så lagrer jeg i tillegg hvert eneste tidspunkt for hver puls i en egen tabell i databasen slik at jeg kan regne ut forbrukt energi over tid. Jeg har registrert opptil 12 kw effekt på min VP.
Ok, du menar att du loggar effekten max 1 gång i sekunden? Jag trodde att du loggade varje puls med tidsstämpel och då max tog med en var sekund. (Jag sparar alla pulsers exakta tidsstämpel för att säkert kunna rekonstruera all statistik senare även om jag har fel i min algoritm just nu)Jag loggar också momentan effekt beräknat på tidsintervall mellan de två senaste pulserna men litar mer på ett släpande medelvärde som beräknas genom att summera antal pulser 120 sekunder bakåt i tiden och dela med tiden. Beräkningen av det släpande medelvärdet är timerstyrt och riskerar aldrig att bli hängande på fel effekt som den momentana effekten gör.
Kan man koppla SO-utgången från en Actaris3000 direkt på "Rickards logger"