0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
NIBE rekommenderar inte F730/F750 om huset är större än 200 kvm eller man värmer garage och/eller pool etc. Då gäller i första hand bergvärme eller jordvärme. Ventilationen av garaget passerar ju inte heller F730 där värmen återvinns. 63% på fläkten låter lite för att ventilera 195 kvm som är stort! Tror den skulle fungera lite bättre med högre fart på fläkten och ge något mer uppvärmningsenergi. Vad visar BS1 luftflödessensorn?
jämföra med grannen, då ska ni ha exakt likadana hus, och samma värmekurva, och värme inne, annars stämmer det ej. ni ska vara lika många, hur duschar ni/de och så vidare!
Har du fått något OVK protokoll? 63 % är väldigt låg fläkthastighet. Oftast hamnar man runt 30-40l/s på 60 % och det är ju bara hälften av vad du ska ha.
Boven i dramat är nog garaget, borde ha en LLVP där istället för att låta 730 kämpa med golvvärmen, troligen utan återvinning därifrån, blir inte bra
Stämmer bra att det inte är någon återvinning från garaget och som jag skrev från början misstänker jag också att pumpen är underdimensionerad.
Garage låter på mig som mindre bra isolerat, rätt tunna väggar och inte så bra takisolering om ens någon, plattan på mark, hur bra är den isolerad? Och ingen återvinning därifrån. Om detta är fallet så kan man inte säga att pumpen är underdimensionerad, finns ingen vanlig flvp, inte ens vår Comfortzone, som klarar en sån situation. Det är helt enkelt feltänkt, man skulle inte gjort uppvärmingen av garaget på det sättet utan istället stoppat in en llvp (eller direktverkande elradiatorer som för byggaren nog var det billigaste alternativet om husen byggdes på totalentreprenad)
Vad skulle du gjort i vår situation?