Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 202 - Larmar hela tiden  (läst 2812 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad azerty

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Estocolmo
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Vent 202 ägare - Sjukt missnöjd med IVT
IVT 202 - Larmar hela tiden
« skrivet: 04 februari 2020, 09:19:52 »
Köpte en IVT Vent 202 2016 när vi renoverade badrummet (eller försökte renovera, hantverkaren är fortfarande inte helt klar då de inte vill åtgärda felen, men det är en annan historia).

Det senaste halvåret har den larmat om att överhettningsskyddet utlösts. Varje gång jag återställer den tar det några timmar, sen utlöses den igen.

Imorse när jag vaknade var det 13 grader. Inte särskilt mysigt eller bra för den delen. Sjuka barn hemma, tycker synd om frugan och barnen som måste vara hemma när det är så kallt.

Jag har haft en servicetekniker som fixat den flera gånger, men varje gång så larmar den igen efter någon dag. Igår servade de och på kvällen gick larmet igen. Då hade han ändå rengjort något filter samt spolat igenom den och rensat på luft.

Fattar inte vad som är fel, förra pannan hade inga problem på över tio år efter att vi flyttat in (den var då 20 år gammal). Vi bytte ut den då den ändå sjöng på sista versen och vi skulle renovera badrummet. I efterhand så är denna betydligt sämre, låter mycket, larmar hela tiden, dålig värme i huset (inställd på 22.5 graders rumstemp).

Vad kan man göra? Kan man reklamera så här långt efteråt?

Är mer sugen på att kontakta något annat bolag som kan komma och byta ut denna till en ny annars. Är missnöjd med att det inte fixat, och de kommer säkert fakturera fastän de inte löst detta sedan första fakturan jag fick för några månader sedan (med samma fel) som fortfarande inte är helt fixat. Svårt att se att de föreslår att byta ut den, har inte så stor tro på att företag värnar om kunder och service så mycket. Känns som något man tjafsar sig till. Vilket jag helst inte gör, tycker det ska gå att lösas med god ton.

Så vad kan man göra? Kommer de och fixar igen så kommer bara samma problem uppstå igen känns det som.

Kan man se alla felkoder på något sätt förresten? Nuvarande fel är A01/5246 (vilket är återkommande)

Tacksam för svar!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 202 - Larmar hela tiden
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2020, 09:38:42 »
Felkoden 5246 på IVT Vent 202 är att överhettningsskyddet har löst ut. Sitter en röd liten knapp nere till vänster bakom plåten. Återställs t.ex. med skaftat på en skruvmejsel. Tillkalla service om det händer upprepade gånger. Kan t.ex. vara en kontaktor som klibbat ihop och behöver bytas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad azerty

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Estocolmo
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Vent 202 ägare - Sjukt missnöjd med IVT
SV: IVT 202 - Larmar hela tiden
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2020, 10:14:53 »
Felkoden 5246 på IVT Vent 202 är att överhettningsskyddet har löst ut. Sitter en röd liten knapp nere till vänster bakom plåten. Återställs t.ex. med skaftat på en skruvmejsel. Tillkalla service om det händer upprepade gånger. Kan t.ex. vara en kontaktor som klibbat ihop och behöver bytas.

Tack för svar!

Jag har återställt den med den knappen typ cirka 30 gånger senaste månaderna. Hade service igår pga det, men på kvällen hade det utlösts igen, därför det var 13 grader imorse då den utlösts under natten också. Har mailat företaget igen, men inte fått svar ännu. Ringer vid lunch om det fortfarande inte hört av sig.

Jhofb

  • Gäst
Jhofb
SV: IVT 202 - Larmar hela tiden
« Svar #3 skrivet: 01 maj 2020, 13:30:25 »
Hej !

Jag har samma fel  :) fast pÃ¥ en IVT 302 installerad i augusti 2019.  Tekniker har varit här tre gÃ¥nger sista tvÃ¥ veckorna och säkringen fortsätter att lösa ut. De startar bara om den och sist stängde de av värmespetsfunktionen ocksÃ¥... det hjälpte inte heller

Fick du klarhet i vad som är/var fel ?

// Jocke

Calle777

  • Gäst
Calle777
SV: IVT 202 - Larmar hela tiden
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2023, 09:13:02 »
Hej!

Jag har samma problem som ni beskriver på min ivt 202. Nyfiken på hur problemen löste sig för er?

Mvh Calle

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 341
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!