0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tror han menar hastigheten i 5.1.10.Driftläge i 5.1.8 kallas intermittent eller kontinuerlig och default är intermittent (att den går med kompressorn).Jag kör min i Auto på min 1245, hos mig ligger på ca 4 C när grejerna går, jag tror att farten är ca 70 %.
På en on/off kanske det är så men jag skulle nog valt att köra den i auto läge känns lite onödigt med full fart på kb pumpen när vp lämnar 2 kw driv strömmen till cp påverkar cop en hel del vid låg last.
När det gäller on/offpumpar tillkommer det faktum att pumpen ger lite högre effekt med köldbärarpumpen på högsta fart. Det ger aningen mindre behov av tillsatsel.
Med pumpen, menar du köldbärarpumpen eller hela paketet, dvs värmepumpen?Blir det bättre COP med högsta fart på KB-pumpen?Min KBpump verkar ha tre lägen, vilket är invalt nu? (Bilder)
Hej bopakoster du kan se det i den lilla rutan , kan vara svårt att se men det är 1 - 2 - 3 där 3 är max, det med bättre verkningsgrad har med värmen i hålet att göra, låg fart KB kyls ner rätt bra och kan ha svårt att värma på, hög fart mindre avkylning, mer temp när KB kommer tillbaka. kan du mäta tempen in/ut så ser du skillnaden,ju högre temp in = bättre verkningsgrad2; på den
Tack igen. Jag har under tiden testat hur mycket värme jag kan hämta från bastun under 2 timmar....eller tvärtom hur mycket jag kylde bastun..... skönt i alla fall, kiitos!Kollade en gång till nu på min KB-pump och ser den redan står i läge 3, så jag kan inte höja farten mer där så min fråga om högre hastighet var därför bara av akademisk art.Och tack baljo för "lånet" av tråden!