0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,"Men som det verkar nu så förbrukar pumpen ca 570 W vid ca 0 C ute, och ca 950 w vid ca -10C ute."
Hej,Provar med detta inlägg i en separat tråd nu. Har haft min nya Caldo XRH 30 installerad i sommarstugan drygt en månad nu. Har den inställd på +16.5 C som "underhållsvärme", då vi inte är där på vintern. (Skulle kanske kunna sänka temperaturen, men jag har ändå bara ca 12 C i andra änden av stugan på 55 m2 med nuvarande inställning.) Försökte kolla vad som händer med el-förbrukningen nu med luftvärmepumpen på plats. Då jag räknade bort effekten som frysen tar i snitt så kan jag ju ganska enkelt se på statistiken från el-bolaget vad som förbrukas varje dygn, och jämföra "före" och "efter" pumpen sattes in tycker jag... Det luriga är väl att veta vilken utetemperatur det har varit olika dygn.. Men som det verkar nu så förbrukar pumpen ca 570 W vid ca 0 C ute, och ca 950 w vid ca -10C ute. Då jag jämför med äldre siffror (utan pumpen) verkar det som att jag har nog bara ca halverat el-förbrukningen (för värme) jämfört med tidigare. (Körde bara eluppvärmning tidigare. Men kanske ca 12-13 grader i hela stugan.. Har numera bara elradiator på termostat, så elradiatorer går inte alls nu så längre pumpen orkar värma. ) Hade nog hoppats på att elförbrukningen (för värme) skulle minska mer, till ner mot en tredjedel. Och det har ju inte varit superkallt ute ännu så pumpen borde väl ha bra verkningsgrad ännu? Är dessa siffror "normala", t.ex. effekt-förbrukningen? Hade jag för höga förväntningar på lägre elförbrukning? Eller har pumpen lägre verkningsgrad (COP?) vid +16,5 C inomhus? Andra tips?
Att du har 12grader i andra ändan av stugan har troligen med hur rummen och luftflöden är, räkna med att ett dörrhål sänker temperaturen ca 1,5-2grader om det inte sitter ”mitt i blåsten”, luftburen värme är lite kinkig när det gäller svängar och hörn. I ställningen 16,5grader är ju vid vilken temperatur luften vid taket som maskinen suger in, och när luften är 16,5 så stänger stänger maskinen ner och avvaktar avkylning av luften innan den drar igång igen. Besparingen på 50% är fullt rimlig då senaste månaden är kallare än ytterligare 1 mån bakåt. (Åtminstånde i götet). Sen kanske du har dörren till toa stängd och ett vanlig5 element som drar som tidigare, och säkert några fler ”småförbrytare ” som står och tickar watt. Gissar på att ren värme besparing kanske är uppåt 55-60% men total förbrukningssäkning med 50% känns helt ok. , temperatur jämförelse kan du kolla härhttps://temperatur.nu/orter.htmlGör en egen graf och välj datum och jämförelse för din stad.
Säkerställ att dina element är helt avstängda, alternativt nedvridna till absolut minimum.Personligen skulle jag stänga av dem helt.Jag misstänker att de inte har stängt av helt.Har du något annat inkopplat ? Kyl/frys ? Frostkabel ?MvhD
OK, tack för tipsen. Jo, kör ju kyl-frysen , men har räknat bort den förbrukningen. Ingen frostkabel nu, vatten är avstängt för säkerhets skull över vintern. Jo jag har redan alla radiatorer avstänga i praktiken. Bara en av dom är "på" via en termostat som sitter via reläet i min GSM-styrning (Ontech) där jag satt inkopplings-temperatur ganska lågt, så den radiatorn går inte ingång förrän värmepumpen kroknar, som en plan-B alltså.
Din förbrukning bör ha minskat med 60-70% ungefär.Något stökar till det i kalkylen.Kan du vara så snäll och ställa upp hur du räknar förbrukningen innan och efter värmepumpens installation ? (inklusive hur du räknar bort kylen) Det kan också vara så att förbrukningen är så låg att det blir grovt avrundat och då slår det en hel del. Kan du se över en längre period ?MvhDaikin
Hur mycket är totalförbrukningwn ett dygn med typ7-10grader plus.
Se även över din frys. Normal frys filmhöjdare 180cm drar 320-350kw/år. Och om det är kombinerad kyl/frys 185cm så är det 210-250kw/år.