0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tar också gärna emot inställningarna ni pratar om som är delat. Var kan jag hitta dom?Tack på förhand!
Ändra din maskin under installatörsinställningar från Radaitor till fläktkonvektor.Ändra sedan delta T till 3 grader.Överskjutnings toleransen kan ställas till 3 eller 4 om du har ett för snabbt system.Ger stabilare värme i huset.Daikin får gärna kommentera om de har bättre uppdaterad information
Hej, så kul med ett forum för att utbyta vp-erfarenheter. Fick min Altherma 3 Geo installerad för en månad sedan. Inställningar enligt vad som sägs här i tråden delta/konvektor etc. Jag kollade lite förbrukningsdata så här efter en månad (förvisso en väldigt kall månad) och fick fram att förbrukad energi var 1180 kwh, producerad värme 3189 kwh. Jag är långt från expert men blir inte det ett cop på 2.7? Hade förväntat mig lite mer men det kanske beror på kylan och eventuella eltillskott. Någon annan som kollat detta och kan jämföra? mvh, Anders
Vart intresserad av läsningen i den här tråden. Har precis fått en geo 3 8Kw installerad hos mig, huset är blandat med radiatorer, golvvärme och en fläktkonvektor. Fick en radiator inkopplad längst bort på övervåningen, där får jag ingen värme. Har en fläktkonvektor i källaren där är ingående rör varmt men utgående iskallt ifall jag inte har ca 45grader framledning temp, så var det inte med gamla bergvärmepumpen. Allt är luftat flera gånger så verkar inte ha något med det att göra. Har golvvärme innan fläktkonvektorn på samma stam i källaren och efter fläktkonvektorn går rör upp till golvvärme på entréplanet, där är både fram och returledning varma. Samma stam går vidare i källaren till en radiator till där är också till och retur varma, därifrån går det upp till nyinkopplade radiatorn på övervåningen som blir lite varm på framledning men iskall i radiatorn och returen likaså. Har 3 till radiatorer på övervåningen och de fungerar som dem ska. Vad kan det bero på? Tycker det är konstigt att fläktkonvektorn som nästan är först är så dålig temperatur? Har det ståendes på radiatorer i pumpen och delta 10. Vad blir det för skillnad om jag väljer fläktkonvektor och delta 4? Att man väljer fläktkonvektor, är det som högsta steget på cirkulationspumpen? Och delta 4, är det att returen in i pumpen från värmen ska vara 4 grader?
Det vart ingen skillnad med att strypa ner dem jag gjort. När du menar att stänga av allt förutom där det är dålig värme, räcker det med att dra ner termostater till lägsta? Vad händer om jag kör på fläktkonvektor och delta 6 istället för radiator och delta 10 som jag gör nu?