0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nån annan kan säkert svara bättre, men så här har jag förstått det:Det du pratar om kallas för frikyla, att man använder sval brine för att få bort värme ur huset på sommaren. Däremot används speciella frikyleaggregat, och som jag ser det är det tre primära anledningar till att inte använda de vanliga radiatorerna som jag kan komma på nu på rak arm.För det första så har du normalt vatten i den kretsen, ska du försöka få in din kalla brine istället så krävs det en del rörpulande, och det låter inte så smidigt att ställa om efter säsong, det skulle säkert gå att ha en värmeväxlare som kyler det vanliga vattnet istället, det blir ju inte minusgrader så det skulle fungera, men ta extra plats och riskera att kortsluta pumpen värmemässigt på vintern när man inte vill leda radiatorvattnet ihop med brinen.För det andra så kommer du få kondens vid kalla radiatorer och rör, det är inget man tagit höjd för när man installerat en vanlig radiator så resultatet kommer högst sannolikt bli ordentliga fuktskador.För det tredje är dina radiatorer placerade lågt i rummet för att värma den svala luften längst ner, och fånga kalldrag från fönster. Om du istället vill få bort den mesta värmen så kommer den finnas högt upp, det är därför AC och Frikyleaggregat monteras högt upp på väggen eller i taket.
Om nivåkärlet för brine inte sitter på absolut högsta punkten så skulle jag koppla det annorlunda. Det är svårt för köldbärarluften att ta sig till nivåkärlet om inte kärlets anslutning ligger i rak linje med inkommande KB.De borde ha kopplat brinekärlet i rak linje med inkommande och anslutningen ut mot pumpen i 90 gr vinkel från t-kopplet. Då hade du haft ett tystare system.MvhD
Hej! Nu har pumpen kopplats in.Installationen var inte helt klar, något skvallerrör skulle kopplas in och (förhoppningsvis) rörisolering.När jag kom hem från jobbet höll den på att värma upp varmvattenberedaren, nu ligger den på 48 grader.Brinevätskan cirkulerar rejält, det hörs tydligt, för mig låter det nästan likt luft i ett system. Detta ska jag fråga om på fredag.Allt verkar frid och fröjd.Jag har en fundering bara:Daikin har väl det inbyggt? Eller har man två? Installationen är kanon, utöver expansionskärlet, som jag trodde satt i, det ser lite muppat ut..(Se bild 2)Någon som vet?
Okej gubbs;Då har jag genomlidit en riktigt tung influensa (corona?) och är nu på fötter. Nu står pumpen och rullar, och det känns riktigt bra!Den är väldigt tyst, temperaturen har legat på mellan -2 till +7, mest kring +5.Enligt elmätaren som sitter i bvp så förbrukar den genomsnitt 15kwh per dag i rådande temperatur. Det är jag helnöjd med! Med hushållsel blir det 35kw per dag, om någon har åsikt om att det är mycket så hade det varit intressant om jag har någon eltjuv i hemmet?Skall jag jämföra så är det ca 5-20 kwh mindre per dag. Det är svårt att jämför, men en månad med temperatur mellan 5-10+ förbrukade dagligen 35kwh genomsnitt med gamla pumpen (total-el).Då bör jag kunna komma ner än mer med nya pumpen vid de temperaturerna.Detta skall jag följa upp och givetvis mer vetenskapligt.Men det verkar lovande.I övrigt så byttes nivåkärlet mot ett expansionskärl.Det skulle tydligen vara så numera. Inställningar fick jag hjälp av Daikin här på forumet. Det är jag mycket tacksam för.Jag tänker att jag ska skriva ut de inställningarna här för hjälp till andra, ska bara kolla med Daikin här på forumet om de är ok först.
Hemma har vi nu go värme.Inställningarna jag har gjort fick jag från Daikin här på forumet.Jag ändrade från radiator till fläktkonvektor och sedan Delta T till 3 och sedan överskjutningstoleransen till 4.
Ok, spännande! Vad är fördelen med så låg delta T? Default låg den på 10 på min.