0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Japp. Strömvakterna sitter som de ska och jag ser i historiken att de begränsat pumpen tidigare. Tror det var bland annat när jag griljerade skinkan Det är ugnen som är stora boven här. Den ligger ju som största förbrukaren som elektrikern tyvärr la in på L1. Spec på den är 2500w och 3000w varmluft. Räcker med vanlig värme på 225c och att pumpen kör på 120hz så har jag 16-20 A bara där. Spishällen med boost drar 8-9 A om man ska snabbt koka en kastrull med vatten. Men oavsett så måste jag ändå öka ut för eller senare. Med tanke på att FLVP i sig kan ta 13A vill jag ha så den slipper strypa sig själv vid disk, tvätt, tumlare.Med 3 barn är en vanlig dag mellan 1 och 2 omgångar av både disk, tvätt och tumlare. Ofta ugn och mycket spis. Inte ovanligt med 3st motor och kupévärmare de dagar man ska börja dagen med snöskottning med traktor och sen 2 bilar ska iväg samtidigt. Förutom pumpen är det 13st saker som peakar mellan 1800w och 2500W. Som används flera gånger i veckan.Tyvärr kan det ju bli ofta pumpen trimmar ner till 70Hz och istället lägger på elpatron på L2 eller L3Men kan min effektvakt ha avaktiverats med mjukvaran för den verkade lägga elspets idag som standard på L1 som redan hade 12A och övriga låg på 2A styck. Tidigare har den styrt om finfint innan sista mjukvaran.
Körde igenom faserna igen då. Nu har den hittat fasföljden.Ska provocera pumpen vid nästa kallväder och få se om den lägger elpatron direkt på L2 eller L3Vet inte hur Nibe gör sina mjukvaror men oavsett gammal eller nya så verkar det som om det sitter en halvfull maskinist där inne som spelar tärning med hur den ska jobba.
Har provat andra förbrukare på L3 så den sensorn verkar hänga med på det. Ska prova igen att belasta mer noggrant och läsa på mer om den snåla tumlarenVad jag kan förstå så kan en 730 med strömkännare kasta om vilka element på vilka faser som ska vara på eller av för att spara på huvudsäkringarna.Övrig överbelastning på L2 och L3 kommer ju kvarstå hur än kompressor beter sig.Har den en aktiv eltillsats så kopplas väl den bort på de överbelastade faserna. Så länge L1 inte överstiger inställt värde på huvudsäkring bör ju inte pumpen behöva stega ner sig alls.Tänk vad smidigt om också spishällen och ugn vore lika smart. Visserligen är hällen redan på 3fas men bara strikt uppdelad på zonerna.Apmeremätare med bluetooth som kommunicerar med alla högförbrukare så anläggningen alltid är balanserad och inför standard med 3fas på allt över 1000W
Det måste då vara något speciellt med en sådan vakt, jag har aldrig sett en sådan som skiftar olika faser till en förbrukare, alla som jag vet bryter upp belastningen tvärt av när belastningen överstiger inställt värde i steg,