0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Var i Sverige ligger detta?6 ton pellets kan motsvara upp till 25 MWh netto om det är bra pellets och hyfsad panna.129 m2 gammal kåk kan behöva 8-9 kW när det är som kallast ute.Jag skulle inte ta en 6 kW värmepump.En inverter på 7 kW har dels enfaskompressor och sen är vinsten med en inverter som inte klarar 100% med kompressorn tveksam. Då återstår IVT HE C7 och Diplomat 8, båda är säkert bra grejer.135-140 m borra är ganska lite, men funkar typ i Skåne, Blekinge, Halland, lite längre norröver behöver du mer borra.
Alingsås 👌🏾
Sambons morfar fick nyss en Nibe 1245-8 170m borrhål installerad. Han har nått på 80kvm plus lika stor källare. Hus från 60-talet 2-glas fönster. Han är väldigt nöjd. Tror att han gjorde över med 5-6 pall pellets per år.
Jag bor i Bohusläns skärgård. Skaffade bergvärme med 140m borra, hade först förslag på 160m, men när jag sa att jag skulle tillägggsisolera tak o väggar så tyckte rörmokaren att 140m räckte tillsammans med en 8kW on/off VP. (Fanns inga invertrar på den tiden). Och han hade rätt. Jag tyckte då att det var märkligt att inte värmepumpar kunde effektstyras kontinuerligt, det klarade man ju enkelt på eldrivna maskiner med varvtalstyning i processindustrierna. Nu när värmepumpstillverkarna 10 år senare kommit ifatt (?) med den tekniken så har jag ändrat uppfattning. Att betala mer för något som krånglar mer vill jag inte ha när jag behöver byta ut min värmepump.Jag satsade rätt med isoleringen tycker jag även om den kostade så behöver den varken underhållas eller bytas ut. Och en mindre kraftfull VP kostar mindre.Att tänka på är också om dina radiatorer är högtemperaturtyp eller inte. Värmepumpen är effektivast för lägre framledningtemperatur, så man kan behöva fler eller större radiatorer. Ännu bättre blir det med golvvärme.PS jag har tydligen 100% effekttäckning, har aldrig behövt elpatron för att värma hus och VV. DSUppgifter om mitt hus ser du min profil nedan.
Med 53% effekttäckning kommer symbolen för elpatron lysa rätt ofta på vintern. Fixar den -5 utan elpatron om du tappar upp ett badkar? Det var helt okay för 10 år sedan och kanske fortfarande idag. I en nära framtid kommer kommer vi få betala vår el per timme och troligen även en straffavgift för höga effekttoppar. Pga detta anser jag att man bör dimensionera en BV anläggning idag så att den klara 100% utan elpatron. Det medför att man får gå på en tillräckligt stor inverter eller en tank ihop med en on/off maskin. Båda har sina för- och nackdelar. // Magnus