0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Utslitna lager?
byt lager, eller beställ en ny fläkt.
Finns t.ex. hos Biltema. Lager nr 608. RS eller ZZ. https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/fastelement/sortimentsatser/kullager-2000019337 Står i manualen hur man byter fläktlager, åtminstone för de tidiga årsmodellerna. Du skrev aldrig vilken årsmodell/tillverkningsdatum din har.
Ja förstår att frånluftsventilationen inte fungerat så bra om ena lagret är helt slutkört. Jag brukar byta lager när jag tycker fläkten börjar låta mer. Senast fick jag ta isär en extra gång och vända ena lagret 180 grader då jag tyckte fläkten lät något konstigt men det löste sig då.
Frånluftsfläkten ska gå hela tiden från det att man slår på strömmen till 410P. Finns ett termiskt motorskydd i fläkten om den skulle köra fast i något eller lagren krascha. Tilluftsfläkten ska också gå hela tiden men kan stängas av vid akut frostrisk i tilluftsbatteriet. Mystiskt
Rättning! Frånluftsfläkten och tilluftsfläkten ska gå hela tiden från det att man slår på strömmen till 410P. Finns ett termiskt motorskydd i fläktarna om de skulle köra fast i något eller lagren krascha. Fläktarna kan stängas av vid akut frostrisk i tilluftsbatteriet. Kan det vara frysrisk i tilluftsbatteriet nu? Är det kallt ute?
"Före tilluftssidans värmebatteri finns ett frostskyddsspjäll som stänger automatiskt om tilluftstemperaturen efter batteriet understiger +5 °C." Vad visar kanal 09 när fläktarna startar och stannar? Om det berodde på driftkondensatorn till fläkten borde den ha svårt att starta överhuvudtaget, bara snurra sakta utan kraft.