0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dålig koll på hur rättvis info är via melcloud och temperatur!!Viktiga är att ni har önskad temperatur vid innerdel och dit den når oavsett vad det står för inställd temperatur på melcloud eller i displayen på fjärrenOm det läcker in kall luft i genomföringen så skulle den stå och producera värme i överskott då tempgivaren blir lurad och så verkar det inte vara så hålet är nog tätt.När det är lite kallare ute kan man behöva hålla lite varmare där innerdelen är för att få önskad temperatur i rummen längre bort då kylan tränger på genom väggar, tak och fönster .Ställ den på så hög fläkthastighet som ni själv står ut med ljud/blåsmässigt för bästa ekonomi.
Kör du på autofläkt så tycker jag den ofta väljer för låg fläkthastighet och det blir sämre spridning.3:an brukar många stå ut med men högre så blir det orkan Kör du på autoläget så kan den vandra upp på högsta hastighet men det kanske inte är så kul alla gånger om man inte själv vill det förstås Du mäter själv inte där givaren sitter så det blir nog svårt att jämföra till 100%Hur exakta tempgivarna är vet jag icke.
Ställ upp den någon grad eller två till om ni vill ha det varmare.Bättre om ni har önskad temperatur än att titta på vad det står i fjärren
Den differensen inställt värde 21 och 18-19 en bit in i rummet är normalt. Skiljer ju ca 3-4 grader från golv till innerdelens mätpunkt strax under tak. Se inställt värde just som ett värde och inte som den temperatur du upplever / mäter inne i rummet. Helt rätt mer fläkt ger bättre spridning av värmen och fasta vingar (ingen swing utan fast riktning ) så får du ut mest av din investering. Edit. TS skrev samtidigt. 👍
Utblåstemperaturen kommer att variera lite upp och ner.Du verkar gilla att läsa av termometrar Det är 20 eller 25 gram som ska fyllas på per meter när man överstiger den förfyllda rörlängden om jag minns rätt på LN .Om eller hur mycket en skvätt extra ”för säkerhets skull” vet jag inte
jag hade samma problem med min Toshiba RAS 13 när den var ny installerad för 14 år sedan. Det visade sig att det var ett problem med isolering av hål för att dra in alla slangar till värmepump. Den påverkade temp mätning i pumpen själv. Efter förbättrad isolering försvann allt temp skillnad mellan värmepumps inställd temp och rum temp mät via vanlig termometer.Du har själv hittad felet. läste ditt inlägg en gång till och såg att du misstänker detta själv,"Värt att notera är att jag inte tror att borrhålet ut är så isolerat, så frågan är om det väller in kalluft bakom som gör att tempen i innedelen sjunker? (Installatören lade dit nån leraktig klump runt hålet, eller uppepå innan kanalen åkte på, troligen för att förhindra fukt ippifrån) Visserligen stämmer ju tempen rätt bra med annan termometer i rummet också.. "
Hehe ja man är ju lite extra nyfiken i början att pumpen funkar som den ska o.s.v. När man fått svar på alla frågor så kommer man nog glömma bort pumpen. Just nu vill man ju ha svar på en del frågor och samtidigt ställa in pumpen optimalt. Stor-rummet som pumpen befinner sig i har en netatmo som registrerar en temp på 21,2 grader i tv-bänkshöjd (halvmeter över marken) och pumpen själv reggar en temp på 19,5. Nu får ju inte innedelen själv den varma luften på sig och sitter på en yttervägg som ju inte är kanonvarm, så tempskillnaden känns ok. 😊Ska se om det går att stoppa i lite isolering i hålet för att täta så mycket det går med för att minimera att kalluft strömmar in. Okej, hur mycket är 20-25 gram? Det låter som det är väldigt lite? Jag tror inte det överskred 7 meter, men ligger nog nånstans strax under tippar jag på. Typ 6,8-6,9 meter..
Förhoppningsvis går ditt liv över till det mera normalt och slutar titta på termometrar hela tiden Det som talar emot att det skulle vara dåligt tätat i genomföringen är att om det drar kallt på givaren så tror värmepumpen att det är kallt och gasar på så det blir väldigt varmt i rummet och så har du det inte då du har lägre temperatur än vad du jämför med på alla dina termometrar om jag förstått alla dina temperaturer rätt