0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan igen,nu undrar jag hur man räknar på plattvärmeväxlare. Jag vill koppla två golvvärmesystem och en handdukstork till arbetstanken via en värmeväxlare. De jag har sett är så stor effekt på. Om jag inte tänker helt galet så kommer golvvärmen att dra max ca 4000-5000 W (räknat med150 W/m2).Finns det någon annan värmeväxlare som skulle passa? Genomströmmningslösningar kanske? Golvvärmen behöver ju inte bli lika varm som radiatorvattnet, eller?Mvh Patrik
Det finns beräkningprogram för vxl på AlfaLaval's hemsida! men......varför ska du använda en platt-vxl istället för shuntgrupp till golven?
Citat från: patrikn skrivet 24 februari 2006, 19:04:33Hejsan igen,nu undrar jag hur man räknar på plattvärmeväxlare. Jag vill koppla två golvvärmesystem och en handdukstork till arbetstanken via en värmeväxlare. De jag har sett är så stor effekt på. Om jag inte tänker helt galet så kommer golvvärmen att dra max ca 4000-5000 W (räknat med150 W/m2).Finns det någon annan värmeväxlare som skulle passa? Genomströmmningslösningar kanske? Golvvärmen behöver ju inte bli lika varm som radiatorvattnet, eller?Mvh Patrikköp en puschar iställe för värmeväxlare så kan du ställa ner tempraturen.varför vill du har handukstorken kallare än radiatorerna
En "push" är hel enkelt en shuntgrupp med egen cirkulationspump och vanligtvis finns möjlighet att ansluta fördelarrör för olika antal golvvärmeslingor. Det där med syret är ju intressant men det verkar jobbigt att behöva gå via värmeväxlare. Om du blandar i glykol får du ett rostskydd, någon som har erfarenhet av den lösningen? Om det finns utrymmme, tid och intresse så borde man ju kunna ordna en tunna med glykolblandat vatten som man cirkulerar med en extern pump (tex borrmaskinspump) för att avlufta slingorna.
Golvvärmeslangar har ju en extra hinna, jämfört med tappvatten slanger, detta för att inget syre ska kuna tränga in.& om det mot förmodan gör det, hur stora mängder kan det vara ? kan det verkligen göra skada?Om man har en dålig slang kan det vara mycket illa, jag vill inte chansa.Jag ska köra min golv värma på ytermanteln på min VPA sommartid