0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Framledningstempen (beräknad) ska vid tillfället jag kollade vara 31,7c men är då uppe i 38,2c med fortsatt tillsats på och pumpen har inte några planer på att sakta ner. Returen är uppe i samma som önskad framledning.
MENY 5.1.3 - MAX DIFF. FRAML.TEMP.max diff. kompressorInställningsområde: 1 – 25 °CFabriksinställning: 10 °Cmax diff. tillsatsInställningsområde: 1 – 24 °CFabriksinställning: 7 °C
Nu håller niben på med något skumt. Alla termostater är stängda. Sista timmen har solen lyst på hela huset och jag gick ett varv och konstaterade att den inte pumpar ut i någon slinga. Tempen har vänt från - 5 upp till ett par plus i skuggan. Ligger på - 1245GM som den legat runt det sista timmarna. Beräknad framledning 34 och den skickar ut det samt får tillbaka 31.Eftersom den ligger back på gradminutrar kommer väl den envisas med att skicka ut uppåt 40 grader och beta av underskottet som egentligen inte är ett underskott. Att returen är avkyld är väl till stor del att den bortre golvvärmefördelaren sitter 15 meter bort och således är det 30 meter grov slang som niben nu värmer upp och arbetar mot. Den andra gvf sitter 4 meter bort så totalt 38meter egentligen. I min värld är underskottet borta, inga slingor behöver värmen niben överproducerar och bara cirkulerar tills den vänt gradminutrarna. Niben vet ju inte vad som händer. Den vet ju bara yttertemp och framledning/retur. Varken rumstemp eller att värmen egentligen är uppnådd vet den ej.