Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecoheat problem  (läst 3132 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eric Ackeby

  • Gäst
Eric Ackeby
Ecoheat problem
« skrivet: 30 oktober 2019, 19:56:31 »
God kväll våran ca 3 år gammal jordvärme pump har sen förra vintern bara gått på 15% på laddpumpen. Och använder elpatronen hela tiden känns det som. Vad kn problemet vara? Stänger jag av patronen så får vi inget varmvatten och dåligt med värme i elementen

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Ecoheat problem
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2019, 22:15:58 »
God kväll våran ca 3 år gammal jordvärme pump har sen förra vintern bara gått på 15% på laddpumpen. Och använder elpatronen hela tiden känns det som. Vad kn problemet vara? Stänger jag av patronen så får vi inget varmvatten och dåligt med värme i elementen

Det där låter mystiskt. Normalt när nåt är såpass knas i en värmepump får man larm om HP/LP/Motorskydd/Hög delta/Låg brinetemp osv. Vad har du för temperaturer på framledning / retur, hetgas och brinekrets in/ut?

Om det te.x är dåligt flöde mot markslingan, te.x pga luft eller skräp i filtret kan det bli så att den ligger på gränsen för att få ut energi, men precis över -5-8 där det larmar (kommer inte ihåg vid vilken temp CTC larmar).

Om flödet är dåligt på värmesidan brukar det märkas på skillnaden mellan framledning och retur drar iväg, ibland pga skit i filter, på vissa pumpar pga beläggningar i slangarna till växlaren.

Just här känns det som om det skulle kunna vara nån inställning också då det inte larmar för nånting.

Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Eric Ackeby

  • Gäst
Eric Ackeby
SV: Ecoheat problem
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2019, 05:17:10 »
Idag i slingan hade jag 7 grader in och ut i slingan. Larm jag haft har vart hög temp kompressor. Hur får jag fram dom andra värdena du pratar om?

Mvh Eric

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ecoheat problem
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2019, 11:18:12 »
Hej!
Kolla värdena i följande menyer?
Driftinfo EcoHeat: Tank Övre, Tank Nedre, Framledning,Returledning
Driftinfo Kompressor: VP in/ut
Inställningar => Radiatorsystem: Kurvlutning, Kurvjustering
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Ecoheat problem
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2019, 17:27:26 »
Idag i slingan hade jag 7 grader in och ut i slingan. Larm jag haft har vart hög temp kompressor. Hur får jag fram dom andra värdena du pratar om?

Mvh Eric

Jag killgissar på gas brist baserat på den lilla mängd info hittills. Temperaturerna kan man se på displayen, kommer inte ihåg, hette den driftinfo på CTC tro.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Eric Ackeby

  • Gäst
Eric Ackeby
SV: Ecoheat problem
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2019, 20:40:15 »
Tank övre 32 (50)
Tank nedre 32 (46)

Framledning 32 (39)
Returledning 30

Komoressor vp in 30.6 ut 37.7

Kurvlutning 50 °c
Kurvjustering 0°c


Vad för gas är det i en värmepump?

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Ecoheat problem
« Svar #6 skrivet: 31 oktober 2019, 21:42:53 »
Tank övre 32 (50)
Tank nedre 32 (46)

Framledning 32 (39)
Returledning 30

Komoressor vp in 30.6 ut 37.7

Kurvlutning 50 °c
Kurvjustering 0°c


Vad för gas är det i en värmepump?

Tanken är kall och det ser ut som om det varken tas värme från slingan eller avges särskilt mycket till värmesidan. Det tyder på att kompressorn inte lyckas koncentrera ihop värme av någon anledning. Om du har hög hetgas är gasbrist trolig, annars kan det vara kompressorn eller nåt annat i själva kyldelen som är trasig så att tryckskillnaden mellan varma och kalla sidan blir alldeles för liten.

Skulle gissa att det är R407c i din pump men har inte stenkoll på CTC. Står på typskylten vad det är för gas.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ecoheat problem
« Svar #7 skrivet: 01 november 2019, 23:19:31 »
Elpatron är avstängd.
Kurva 50 är OK.
Gasen är R407C i CTCs EcoHeat.

Mycket tyder på gasbrist som sagt, om laddpumpen går 15 % med dessa värden på VP in/ut så ger inte kompressorn så mycket effekt.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Eric Ackeby

  • Gäst
Eric Ackeby
SV: Ecoheat problem
« Svar #8 skrivet: 03 november 2019, 20:53:23 »
Tackar för svaren jag fått jag får ligga på instalatören lite extra. Med elpatronen igång idag så har jag varmare vatten ut på slingan än in.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!