Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sanyo CO2  (läst 16110 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leifi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SVERIGE
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo CO2
« Svar #15 skrivet: 02 mars 2006, 20:29:05 »
Hej !
Jag har nu tjatat lite till på installatören om cirkulationspumpens placering till radiatorerna, han pratade med Ahlsell som i sin tur bollade över frågan till annan expertis.
Nu har jag svaret: Det spler ingen roll var den sitter.
Sedan är det så att jag har börjat få felmeddelanden, det syns inte på första sidan under status och det lyser ingen röd diod på innegivaren. Den syns bara under logg menyn.
Det står: sensor primarity flow (framledningsgivare fel).
Kablarna sitter som dom ska och utomhusgivaren har inte fått sol på sig. Då återstår det bara: Fel i kretskort i tankenhet.
Nytt kort ska vara på väg, hoppas att det är det som är tokigt!
Må så gott!
Leifi

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo CO2
« Svar #16 skrivet: 03 mars 2006, 11:21:11 »
Leifi,

"Framledningsgivare fel". Har du jämn innetemperatur? Rent spontant, om du har jämn innetemperatur på det du ställt in så kan du ju inte gärna ta ut mer värme ur pannan än vad som krävs för att värma huset. Och då undrar jag hur fel på framledningsgivaren kan medföra att elpannan går in så ofta.

Har du däremot stor fluktuation på temperaturen (eller konstant för varmt) i huset så kan detta ju vara felet.

Om du har en stabil temperatur i huset, och elpannan i alla fall används obefogat mycket så måste rimligen något annat vara fel också. Två möjliga orsaker är:
-Värmepumpen inte lämnar tillräcklig effekt (fel på värmepump eller flöde till/från VP)
-Omblandning i pannan (vilket medför att elpannan värmer även nedre delen)

Om det nu inte spelar någon roll var cirkulationspumpen sitter (vilket i alla fall känns lite skumt) så skulle ju omblandning kunna tänkas om du har högt flöde i systemet.

En liten notis, kolla så att alla ventiler till och från VP är öppna samt att cirkulationspumpen ut till VP står på max.

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo CO2
« Svar #17 skrivet: 03 mars 2006, 11:39:46 »
Hej framlednings fel ståg det på min pump med det beror på att du startade pumpen innan du kopplade dit framlednings givaren alltså inget fel. det sparars bara under loggo lyser inte lampan rött så är det inget fel på framledningen
IVT greenline HE C7

Utloggad Leifi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SVERIGE
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo CO2
« Svar #18 skrivet: 03 mars 2006, 20:54:16 »
Hej, hej !
Jag har inte kopplat in nÃ¥gonting av det elektriska eller givare pÃ¥ pannan.                                                                                  Alla ventiler är öppna, cirkulationspumpen stÃ¥r pÃ¥ max (till VP) och cirkulationspumpen till radiatorerna stÃ¥r pÃ¥ lägsta. hastighet. Tempen frÃ¥n VPut är 62 grader, varför är det bara 33 grader tanken(diagnosmenyn) när den vill ha 55 grader?
Radtempen är 36 grader men vill ha 51 grader, shunten står på max("dyrvatten") och elpannan stöttar med 4,5 kw(spärrad)
Det är ju inte så konstigt att elpannan stöttar när shunten är helt öppen, men ska den verkligen behöva "dyrvatten" nu ??
Det är - 4 grader ute och innetempen är 21.3 men vill ha 21. Vart tar det 62 gradiga VPut vattnet vägen ?
Tanktempen(grundmenyn) är 40 grader men vill ha 59, vi har inte duschat eller diskat.

Installatören har varit här och tittat, men inte hittat några konstigheter med mina inställningar.

Idag har jag fått låna en ny VP för att se om det är den som är tokig. Den har inte varit inkopplad så läng så det är svårt att säga någonting än.

Framledningsgivare fel, om man läser i manualen om denna pump står det att det felmeddelandet kan betyda tre saker.
1. Kortslutning/ glapp/ kabelbrott i kabelsko eller i kabeln.
2. Utomhusgivaren nås av solsken.
3. Fel i kretskort i tankenhet.
Om det nu är fel på kretskortet skulle det inte kunna betyda att pannan inte har riktigt koll på sig själv ??
Installatören har haft möte med Ahlsell idag och de tyckte att vi skulle prova att byta VP:n innan vi byter kort.
Jag måste säga att gör allt för att lösa problemet.
Trevlig helg !
Leifi


Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo CO2
« Svar #19 skrivet: 03 mars 2006, 21:08:05 »
Tank temp som du pratar om är vad pumpen vill uppnÃ¥ när den kommer upp i denna temp sÃ¥ stanar pumpen typ pÃ¥ vÃ¥r sommar min tank temp är pÃ¥ 30. du mÃ¥ste ha elpannan pÃ¥ 9 kw annars orkar inte pumpen upp i alla värden som radiator temp eller duch temp den tappar för mycket när den av frostar prova ställ den pÃ¥ 9 kw det 62 gradiga vattnet ska bÃ¥de värma huset och varm vatten för att det inte ska bli kalt när du duchar sÃ¥ stöttar elen in det ska den göra om du inte har ett väldigt väl  isolerat hus .Prova och ställ den pÃ¥ 9 kw sÃ¥ kommer det bli bra den stöttar inte hela tiden med 9 kw nu kör du pÃ¥ 4,5 kw som max dÃ¥ gÃ¥r det Ã¥t mera el minuter för den att komma upp i alla bör värden prova .Hör av dig om det gÃ¥r bra eller ej.Trevlig helg
IVT greenline HE C7

Utloggad Leifi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SVERIGE
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo CO2
« Svar #20 skrivet: 03 mars 2006, 22:36:45 »
Hej hopp!
Jo ,jag vet.
Vintertid delar tanken upp sig i två delar. Prioriteringen är att värma huset, då tar elen hand om förbrukningsvattnet.
Inne tempen var uppfylld( solen har legat på idag så tempen inne var ca 22,5 grader). Då ska den värma förbrukningvattnatnet eller har jag fattat helt fel ?
Men, nu hade vi inte duschat eller diskat på ca 9 h, borde inte temperaturerna vara högre ??

Tro mig, vi har provat att ställa om elpannan på både 6, 7,5 och 9 kw. Det som hände var att dygnsförbrukningen av kwh ökade.

Min arbetskompis har en likadan pump, vi har något större hus, men annars har vi ställt in våra värden lika.
Vi har vid några tillfällen haft samma innetemp, samma utetemp. Men våran har stöttat med 6,5 kw, hans med 0 eller 1,5.
Som jag skrev tidigare så har installatören inte haft några invändningar mot våra inställningar, han har satt in flera co2 pumpar och det som var problemet då var avfrostningen(som nu är löst).
Någonting ÄR fel ! Installatören tycker också att den beter sig konstigt.
Nu har vi fått låna en ny VP.
Jag återkommer.
Leifi

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo CO2
« Svar #21 skrivet: 04 mars 2006, 08:13:42 »
Hallo igen,

Att tanktemperaturen inte nås beror helt enkelt på att allt 62 gradit vatten används direkt för uppvärmning (all energi som produceras med VP går i princip direkt till shunten).

Jag tror att jag backar till din tidigare elförbrukning. Du skrev tidigare att elförbrukningen i november december var ca 2300-2400kWh per månad (plus 400 l olja per år). Då hade du redan en 4kW jordvärmepump.

December t.o.m mars är de månader då mest effekt krävs, så jag tror man kan gissa att merparten av de 400l olja per år har använts dessa månader. Säg för enkelhetens skull att det gått 100l per månad dec-mars. Med en 80% verkningsgrad (gammal panna) under dessa månader så är den faktiska förbrukningen ca 800kWh ytterligare.

Trots att du hade en 4kW värmepump så hade du alltså en motsvarande förbrukning på dryga ca 3000kWh redan i december. Gissningsvis var då förbrukningen närmare 3500kWh i januari. Ungefär motsvarande i februari, dock med korrigering för kortare månad. Med dessa antaganden hade du tidigare en snittförbrukning per dygn på 120kWh i januari och februari. Och som vi diskuterat tidigare - eftersom Sanyos VP är på 4,5kW (avfrostning ej inkl.) och du tidigare hade en 4kW jordvärmepump så kan man nog räkna med att din förbrukning under kallmånaderna är likvärdiga (eller kanske tom något högre än tidigare).

Har jag missförstått något? Vilken var din totala elförbrukning, oljeförbrukning, vedförbrukning tidigare? (Jag tror även det kan vara relevant att notera att snitt temperaturen i år har varit lägre än föregående år under dec-feb, åtminstone i stockholmsområdet).

För att summera: Det behöver ju faktiskt inte vara något fel på VPn. Om jag nu förstått dina tidigare inlägg rätt, så har du ett rätt så energikrävande hus.

Utloggad Leifi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SVERIGE
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo CO2
« Svar #22 skrivet: 04 mars 2006, 08:54:51 »
God morgon!
Du har inte missat något.
Jag är medveten om att dygnsförbrukningen kan variera.
Den lägsta förbrukningen har varit 120 kw, nu är den uppe i 160- 170 kw/dygn.
Är inte det ganska mycket mend tanke på min arbetskompis som snittar på ca 100- 110/dygn vid kallt väder.

Efter ett halft dygn kan jag bara konstatera att nya VP: n lämnar mera VPut än den gamla.
Men om nu innetempen är uppfylld och har varit i X antal timmar till och med högre temp än vad som öskas, varför matar den ut mera energi till shunten när det inte behövs ?
Borde inte shunten stänga istället för att stå fullt öppen?

Vi har inte räknat med att få lägre energiförbrukning än tidigare, bara att den ska hålla sig på ungefär samma som tidigare.
Leveratören och installatören har fått ta del av alla mina anteckningar.
De tycker att det är på tok för hög elförbrukning (enligt deras papper).
Ha det så bra
Leifi

Utloggad Maxfli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo CO2
« Svar #23 skrivet: 04 mars 2006, 09:25:52 »
En liten parentes angående det kalla vädret som fortfarande är. Januari och februari har haft en medeltemperatur som är 3 grader lägre än normalt. Enligt statistik och samtal med min elleverantör så ökar enegiförbrukningen med 8 % för varje grad som det är kallare utomhus.

Mina dygnsmedelförbrukningar har varit enligt följande.
Dec 79,4 kWh medel temp -2,4 (hade under denna period problem med nedisning)
Jan 86,3 kWh medel temp -4,8
Feb 86,2 kWh medel temp -5,5
Sanyo CO2 - installerad 050601

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo CO2
« Svar #24 skrivet: 05 mars 2006, 23:43:44 »
Hallo,

Med de uppskattningar jag gjorde tidigare på dina data borde din snittförbrukning vara runt 120kWh per dygn under februari, så om du istället ligger på snitt 160kWh så ligger du ju mycket högt. Nu spelar säkert Maxflis reflektion in som en pusselbit i detta. Har du haft kallt så rusar ju elförbrukningen, eftersom all komplettering nu sker med el. Tidigare såg du ju inte detta eftersom det då var oljan som skarvade. Men jag håller med dig, det verkar mycket.

Det där med shunten, innetemperaturen används för att styra en form av integration. Med det menar jag att man hela tiden strävar efter att lämna precis så mycket energi som krävs för att balansera värmeförluster. Om ärvärdet ligger över börvärdet minskar man den tillförda värmen något (men stänger ej av) så att temperaturen sakta återgår till sitt rätta värde igen. Motsvarande givetvis då ärvärdet är under börvärdet.

Utloggad Leifi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SVERIGE
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo CO2
« Svar #25 skrivet: 07 mars 2006, 20:09:36 »
Hej !
Vi kan konstatera att den nya VPn ger högre temp än den gamla(som mest VPut 68 gr vid - 9 gr). Den gamla kom upp till 60 vid ett tillfälle, annars låg den på 50 - 55 gr.
Dock kvarstår problemet med att elen går in och stöttar fast att den inte behöver det !
Installatören har nu satt cirkulationspumpen till radiatorerna på framledningsvattnet för att se om det kanske spelade någon roll iallafall.

Förlåt om jag var otydlig, jag menade inte att shunten skulle stänga, utan att den skulle gå över mot kallt när börvärdet hade uppfyllts med råge i flera timmar.

Jag började mäta tempen på tappvarmvattnet innan blandningsventilen.
Jag mätte upp 42 gr.
Vet du vad din temp är ??
Imorgon kommer ett nytt kretskort för tankenheten.
Heder åt installatören och Alhsell som gör allt för att lösa det här.

Må så gott
Leifi



Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo CO2
« Svar #26 skrivet: 13 mars 2006, 08:39:17 »
Leifi,

Hur går det?

Det där med att den gamla bara kom upp i 50-55 grader kan bero på att du var i den mode´n (var 4e gång som pannans börvärde är uppfyllt går pannan över i 65 graders läge, i annat fall kör den oftast i 50-55 graders läge).



Utloggad Leifi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SVERIGE
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo CO2
« Svar #27 skrivet: 15 mars 2006, 21:35:56 »
Jo tack !
Kretskortet är bytt och shunten har börjat att reglera som den ska.
Men den ger inte så mycket varmvatten som den ska.
Vad jag har fattat ska den ge 100 l ca 40 gr vatten, nu blir det "fisljummet" efter 25 - 30 l.

Det var den gamla VP:n som gav VPut ca 50-55 gr.
Efter att vi fått den nya VP:n blev VPut 60- 68 gr. Vid samma ute temp som tidigare.
Är jag jobbig ?
Må så gott !
Leifi

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo CO2
« Svar #28 skrivet: 15 mars 2006, 22:28:20 »
leifi ställ upp elpannan llite mera så får du mera varm vatten jag har min på 60 den drar inte mera el för det jag har kollat
IVT greenline HE C7

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Sanyo CO2
« Svar #29 skrivet: 16 mars 2006, 08:17:26 »
Jo tack !
Kretskortet är bytt och shunten har börjat att reglera som den ska.
Men den ger inte så mycket varmvatten som den ska.
Vad jag har fattat ska den ge 100 l ca 40 gr vatten, nu blir det "fisljummet" efter 25 - 30 l.

Det var den gamla VP:n som gav VPut ca 50-55 gr.
Efter att vi fått den nya VP:n blev VPut 60- 68 gr. Vid samma ute temp som tidigare.
Är jag jobbig ?
Må så gott !
Leifi


Precis så tycker vi med. Men i ärlighetens namn så är väl 40 grader i så värst varmt eller?
Slinga är på ca 6 l och om det då är 60 gradigt från början så tar det slut ganska fort och då ska elpatronen i och värma och vattnet i nedre delen ska förvärma. JAg gillar inte denna lösning men har lärt mig efter 4:a månader att duscha max 10 min.
Man får göra vad man ska och inte stå och njuta av en lång het dusch.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!