Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
cirkulationspump på utgående rör eller returen??
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
4
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: cirkulationspump på utgående rör eller returen?? (läst 36947 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
messer
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1203
Karma +3/-4
Jag älskar så gott det går
messer
SV: cirkulationspump på utgående rör eller returen??
«
Svar #30 skrivet:
19 mars 2006, 09:22:26 »
Citera
Ja rickard, jag försöker komma till samma sak som du tror jag, dvs att försöka få förståelse för varför en cirkulationspump borde sitta på ena eller andra sidan.
Jag förstår att du inte förstår vad jag skriver om eller är det bara så att du inte vill förstå vad jag skriver om.
Nåja om ni inte vill förstå så ska inte jag försöka få er att förstå, ni får gärna tro att ni har rätt, det är helt OK.
Om det är någon annan som vill förstå eller fråga nått så är det också OK, jag kommer då att försöka besvara så gott jag kan.
MVH
Messer
Loggat
maha6305
Gäst
maha6305
«
Svar #31 skrivet:
19 mars 2006, 09:53:24 »
Citera
Under förutsättning att det inte kommit in luft i systemet, kan en cirkpump sitta i princip var som helst. Den "vet" inte om vad den sitter på slingan och tryck/sug blir samma sak. Det man trycker åt ena hållet får man i stort sett tillgodo på sugsidan.
Enda undantagen jag kan komma på är om temperaturen i någon punkt är så het att vi ligger nära förångning och därmed ökad risk för kavitation. Eller om vi jobbar med tryck/sug värden som överstiger den vattenpelare som går upp till ett öppet kärl.. och att det i samband med detta finns kraftiga strypningar och därmed extremt strömningsmotstånd i kretsen.
Synd att jag inte hittar det nu och kan hänvisa till länk, men jag läste en hel avhandling om detta på internet för ett tag sen. Kontentan var i alla fall att även om det inte spelade så stor funktionell roll, skulle man sätta pumpar och expansion på den svala sidan av värmehållbarhet och kavitationsskäl. (detta om man hade ett val).
Loggat
Janne El-Energi
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 2173
Karma +0/-0
Kön:
sxa
Janne El-Energi
«
Svar #32 skrivet:
19 mars 2006, 09:53:26 »
Citera
Jag vill ny sammafatta detta:
En pump arbetar med att transportera fram en vätska. Man skall ej stypa på dess sugsida för då kan det bli ett visst undertryck och pumpen kan kavitera.
Styper gör man med exvis reglerventil på trycksidan. Sedan arbetar pumpen upp ett visst flöde beroende på dess mottryck. Min cirkpump till rad systemet klarar max 500l/h med till VV beredaren upp till 1400l/h detta pga ringa motstånd till acktanken. Därför har jag på pumpens trycksida en reglerventil mot VV sidan som stryper så att VV är alltid 612l/h (enl Nibe spec).
Om man monterar den på inkommande retur till tanken har den hela volymen den arbetar mot med den flyttar en mängd vatten och det måste gå ut någonstans alltså på utloppet från tanken. Där med kvittar det var pumpen sitter. Men sen kan det vara som hos IVT system 2 st pumpar som arbetar i samma system. Då maste man ha dem i fas så att flödet går rätt med ej för lågt i någon del av systemet. Det gör intrimmning svårare.
b00k
/Janne
Loggat
Luft-Vatten VP i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård med pool ).
"Behovs anpassad körning". Ej Standard lösning enl NIBE. VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.
El -förbr tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh " ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3 4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B
Jocke montör
I branschen
Expert på värmepump
Antal inlägg: 469
Karma +0/-1
Kön:
Jocke montör
«
Svar #33 skrivet:
19 mars 2006, 11:24:22 »
Citera
Antingen så sitter cirkulationspumpen
före
värmepumpen/pannan, eller så sitter den
efter
värmepumpen/pannan.
Radiatorsystemet påverkas inte nämnbart av placeringen.
Känns som ni försöker definiera början och slutet på en ring
Däremot så sitter dom interna cirkpumparna i värmepumpen så att dom går igenom växlaren först.(både varma och kalla sidan).
Så gör man även med små elpannor.
Det är för att få så högt tryck genom växlaren som möjligt.
Kavitation på cirkulationspumpar förekommer, men det handlar oftast om överkapacitet på cirkulationspumpen inte placering.
Loggat
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02
messer
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-4
messer
«
Svar #34 skrivet:
19 mars 2006, 11:28:03 »
Citera
Nu har jag läst på lite hos Grunfoss dom har en handledningsbok för montörer som jag kollade och då hittade jag följande:
1. Det som dom kallar för slutna system är system med slutet expantionskärl inte som jag sa en sluten volym som inte kan expandera.
2. Framledning resp retur verkar vara i anslutning till värmekällan (kyptiskt beskrivet kanske förklaras senare).
3. Det är tydligen så att grundfoss förordar att cirkulationspumpen skall sitta på returen pga värmen.
4. Expantionskärlet skall sitta så nära som möjligt till cirkulationspumpens insugssida.
Och det var placeringen av expantionskärlet som jag trodde blev placerat efter cirkulationspumpen och före värmeelementen vilket gjorde att jag menade att pumpen borde sitta på andra sidan för att trycka vattnet genom elementen.
Nu blir det ju gjort precis som jag trodde det skulle vara dvs man trycker vattnet genom systemet och bort till expantionskärlet.
Nu kanske ni förstår vad jag var ute efter.
Det viktiga är tydligen var expationskärlet sätts och kan inte som Rickard påstår sitta var som helst.
Undrar om jag har rätt nu då
Messer
Loggat
Jocke montör
I branschen
Expert på värmepump
Karma +0/-1
Kön:
Jocke montör
«
Svar #35 skrivet:
19 mars 2006, 11:49:33 »
Citera
Expansionskärlet är till för värmeutvidgningen på systemet.
Man rekommenderar att sätta expansionskärl på returen med samma anledning som cirkulationspumpen dvs. av värmeskäl.
I ett värmepumpsystem så når man inte särskilt höga temperaturer därför så är det inte så känsligt.
Loggat
messer
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-4
messer
«
Svar #36 skrivet:
19 mars 2006, 12:09:21 »
Citera
Nu tror jag jag ger upp.
Finns det verkligen ingen som förstår vad jag skriver om.
MVH
Messer
Loggat
tracker
Expert på värmepump
Antal inlägg: 613
Karma +0/-2
Jag älskar värmepumpar!
tracker
«
Svar #37 skrivet:
19 mars 2006, 13:08:00 »
Citera
om expansion sitter efter pump så går en del av vattnet upp i kärlet vid pumpstart.
Innan det blir tryckutjämnat betyder det att vattnet som pumpen suger ut från returen får ett undertryck, blir undertrycket för stort innan vattnet börjar trycka på från trycksidan igen så kaviterar pumpen (beroende på tryck resp höjd och pumpkapacitet och tryckdiff i systemet)
sitter däremot expansion innan pumpen så finns det inget som kan expandera på trycksidan utan allt vatten kommer tillbaka på returen, vid expansion så ändras vattennivån i kärlet.
om man har luft i systemet och expansion efter pump så pumpar den mycket vatten först till expansion sedan för att pressa ihop luften som finns i systemet (sämre ju närmare luften finns på pumpens trycksida) innan det blir ett mottryck på pumpens sugsida.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #38 skrivet:
19 mars 2006, 13:59:11 »
Citera
Var man än sätter kärlet så pumpar ju cirkpumpen till expansionskärlet. Var man skall sätta det spelar ingen roll, det hävdar jag bestämt, i alla fall inte i ett villasystem.
Bifogar Nibes förslag, där sitter det på framledningen, d.v.s. på trycksidan cirkpumpen.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #39 skrivet:
19 mars 2006, 14:00:39 »
Citera
Men vill man vara en pettimeter så är det nog lämpligast på sugsidan, och då för att skona grejerna med tanke på temperaturen.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
tracker
Expert på värmepump
Karma +0/-2
Jag älskar värmepumpar!
tracker
«
Svar #40 skrivet:
19 mars 2006, 14:09:53 »
Citera
jag tycker ändå att har du möjligheten så sätt den före pumpen så påverkar det mindre om du har luft i systemet.
Varför har dom expansion på inkommande brine tror du !
Loggat
Jocke montör
I branschen
Expert på värmepump
Karma +0/-1
Kön:
Jocke montör
«
Svar #41 skrivet:
19 mars 2006, 14:35:16 »
Citera
Har du luft i värmesystemet så komprimeras ju den också vid pumpstart.
Då blir det ju inte "stumt" på tilloppet.
Och hur ofta är det pumpstart på radiatorpumpen, den går ju hela eldningssäsongen?
Köldbärarpumpen går ju dock enbart när kompressorn går.
Fast där har ju expansionskärlet ytterligare funktioner nämligen avluftning och påfyllningspunkt.
Jag betvivlar inte att det finns teoretiska goda grunder i vad ni säger men vad det har för betydelse i en villaanläggning ställer jag mig tveksam till.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #42 skrivet:
19 mars 2006, 16:19:16 »
Citera
Det har ingen som helst betydelse...
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
tracker
Expert på värmepump
Karma +0/-2
Jag älskar värmepumpar!
tracker
«
Svar #43 skrivet:
19 mars 2006, 18:14:07 »
Citera
http://www.svenskfjarrvarme.se/download/3402/Pbl136husinterna.pdf
Loggat
maha6305
Gäst
maha6305
«
Svar #44 skrivet:
19 mars 2006, 22:14:57 »
Citera
Känns som vi skriver samma sak (inklusive messer) Kanske bara pratar förbi varandra...
Vid extrema förhållanden med strypningar, sugundertryck som ligger nära atmosfärstrycket, höga temperaturer o s v så kan visst placeringen spela roll.
Men i en villatillämpning och värmepump spelar det ingen större roll var expansion och cirk sitter.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
4
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
cirkulationspump på utgående rör eller returen??
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 791
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
lubbis
Mike
krambriw
Jisse
svenske kocken
tyke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info