0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är ju tryckskillnaden över pumpen som avgör vilket flöde man får och om pumpen sitter på framledning eller retur kan inte ha någon betydelse för man får samma tryckskillnad oavsett vart den sitter.
Hm, en pump kan tycka upp vatten väldigt högt bara den är stark nog men samma starka pump kan inte suga upp vatten mer än c:a 7-8 meter, vad kan det bero på."Kavitera" ringer det nån klocka då.Slutet eller öppet system, ja jag talar om system som endera bara består av vatten eller som har expationskärl som innehåller luft kanske tillochmed är öppet uppåt, och då tror jag alla system är öppna eller går sönder om dom inte kan expandera.Nåja nu får ni grunna själva.MVHMesser
Njae, brinepumpen suger inte 200 m,
Jaha, brinepumpen på sugsidan, suga luften ur det systemet, ja nån kanske blir sugen på att försöka.Nåja, hela problemet med vad vi diskuterat här beror på en sak vi inte berört enligt vad jag tror, var sitter expantionskärlet, sitter det på sugsidan av pumpen då får man ett slutet system från pumpen genom värmepumpen ut genom radiatorerna och tillbaka till expantionskärlet, där tar slutenheten slut.Men då kan pumpen sitta på sugsidan av elementen efter expantionskärlet.Nu blir frågan, är det så det sitter monterat?MVHMesser