0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej.Hittar ingen aktuell tråd i ämnet och hoppas någon har möjlighet att svara. Vi har ett hus från 1929 med gamla vattenradiatorer som fungerat utmärkt tillsammans med bergvärme Thermia classic där kompressor och pumpar nyligen bytts ut. På vinden fanns bara ett element i ena änden och 2 elelement i den andra änden.Jag införskaffade därför 2 begagnade likvärdiga vattenradiatorer och hade rörfirma som gjorde ett avstick på rören till vindselementet.Det är 22 mm kopparrör till det ena och 12 mm vidare till det andra och det första funkar hjälpligt medans det andra är stendött. Nu löper rören i oisolerade kattvindar och då tror jag inte rörisolering i polyeten räcker när rören inte har något flöde och minusgrader ute.Rörmokaren hävdar att den mindre dimensionen inte har någon inverkan och att hela systemet måste balanseras d v s att man stryper andra radiatorer tills det funkar på vinden.Alla andra radiatorer har alltid varit vidöppna med gamla vred.Vad är felet?
Hej Daniel.Tack för svar och det är den lösningen rörmokaren vill göra.Två saker:1. Jag insisterade på att även den andra radiatorn skulle kopplas till 22 mm rör men han menar på att det spelar ingen roll varför det då blev 12 mm. I övrigt är det som du säger rejäla doningar i huset.2. Flera här på forumet har påtalat att bergvärmepump fungerar bäst ihop med gamla radiatorer, men börjar man strypa flera radiatorer drabbar det hela balansen. Rörmokaren ville i tillägg höja rumbör från 20 grader till 23 som en lösning.Tacksam för synpunkter så jag förhoppningsvis kan lösa problemet.
Hej DanielBer om ursäkt för det ÄR 15 mm och inte 12 så då kan jag inte argumentera mer om den saken.Tråkigt när allt funkat klanderfritt innan bytet. Det är gamla vred på/av på alla andra radiatorer som ingen rört sedan 1929.Att ansluta en extra liten cirkpump på framledning mellan de nya radiatorerna för att få igång cirkulation, är det ett alternativ? Slipper man kanske vrida och strypa övriga radiatorer och därigenom undvika läckage vid vreden.Så fick vi göra på slingan i badrummet. Eftersom ett avstick gjorts precis som för badrummet ser jag som amatör ingen skillnad. De nya radiatorerna ligger ju också på en form av slinga.Jag tänker vatten följer minsta motståndets lag och den nya ”slingan” är ca 10 - 12 meter och i tillägg mindre dimension sista sträckan.Avsticket är gjort på det ursprungliga vindselementet och från avsticket är det bara 40 cm till den radiatorn så rimligen vill radiatorvattnet inte besvära sig om att ta den där extra svängen till de nya radiatorerna och stänger jag ursprunglig vindsradiator händer inget i alla fall.Tacksam om någon kan reda ut detta