0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur har du det med termostater i systemet, är de aktiva eller fullt öppna?När man installerar en värmepump är det som regel en god ide att öppna alla termostater för att ställa in en kurva som stämmer med energibehovet vid varierande utetemp.Om termostater stryper på flera ställen så kommer flödet att bli både lågt och varierande och det kan ställa till det för värmepumpens "säkerhetsfunktioner", speciellt på invertervärmepumpar.Då den verkar fungera bättre när det är varmare ute så misstänker jag att flöde stryps bort av termostaterna när det blir kallare ute och värmepumpen börjar pumpa ut (rätt mycket) varmare vatten på radiatorsystemet.
Nja, en luftvärmepump måste också stanna och avfrosta emellanåt när temperaturen sjunker neråt 0 grader. Då kan den inte leverera jämn effekt.
Hej jag tror att du har för hög kurva prova med kurva 3+1 det kör jag nu inga problem du kan höja lite i vinter
Det är givare BT12 som begränsar värmepumpen, du loggar BT2.Några saker att kolla upp:Backventilen som sitter efter cirkpump GP6 i VVM320, den ska hindra att vattnet går fel håll i bypassen.Jämför BT12 med BT2 under när kompressorn går och värmer huset, de ska visa relativt lika.Växelventilen, kolla att den når ändläget och inte står i nått mellanläge?
Tyvärr fungerar inte varvtalsregleringen som du förväntar dig (den borde fungera så som du tänker). Det är on/off reglering med påklistrad varvtalsreglering. Regleringen strävar inte efter att hålla börvärde, den strävar efter att bli klar.Givet utetemperatur x, håll frekvens y på kompressorn. Från fabrik är denna kurva högt satt, vilket gör att den snabbt jobbar ifatt värmeunderskottet med kompressorstopp som följd. Testa att justera ner kompressornkurvan i meny 5.1.23.Läs gärna första posten i Reglering F2120 för att förstå hur regleringen fungerar.