Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Övriga fabrikat
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
COP- värde?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: COP- värde? (läst 12148 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ppwpp
Gäst
ppwpp
SV: COP- värde?
«
Svar #15 skrivet:
20 december 2006, 19:58:31 »
Citera
Men påisningen har ju ganska mycket med RH att göra..
Kallare ute = minus förångning som får uppbunden fukt att frysa.
Varmare ute = plus förångning som ändå binder upp fukt men fryser ej.
Är det då minus 15 grader ute så bör påisningen bli mindre p.g.a lägre RH. Men förångningen också mkt låg och därför kass cop. Så jag tvivlar på att du får högre cop vid lägre temp även om det blir längre avfrostningsintervaller.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30398
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #16 skrivet:
21 december 2006, 08:16:19 »
Citera
Precis som några här antyder så får man ut mer energi ur luften vid 0 ºC ute än vid -15 ºC, detta beror både på förångningstemp och att utedelen även hämtar energi ut luftfuktigheten. Man tappar frysningsvärmen från fukten vid avisningen men inte kondenseringsvärmen, så då borde fuktig luft ge mer energi än torr luft (vid samma utetemp).
Jämför bland annat med Comfortzone och Ispinnen som båda tar upp energi ut luftfuktigheten. b00k
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Leffe_uppland
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Märsta
Antal inlägg: 17
Karma +0/-0
Kön:
DÅ= villa vovve volvo NU= villa värme värmepump
Leffe_uppland
«
Svar #17 skrivet:
22 december 2006, 00:52:52 »
Citera
som sagt man får tro vad man vill jag ser bara vad jag stoppar in och vad jag får ut ur mina värmepumpar och jo i kväll gick dom hyfsat förmodligen för att det var en anigen torrare i luften, jag undrar om en del som har värmepumpar inte har en flödesmätare och en in ut givare på vattnet just nu ger min pump cop 2,6 +1 dvs. mycket avfrostning
okej det är ett medeltal under en timme melln eller efter en avfrostning ger den 3, något men de klart vill man läsa av cop utan att ta med avfrostningar så ser det fint ut
här är lite värden från förra året har inte räknat på denna vinterns temperaturer
Cop 3,3 vid 25L/min +11 9,9Kw
Cop 2,6 vid 25L/min -0
Cop 2,9 vid 25L/min -12
Loggat
Jag har 1 st starline 9 värmepump som knallar och går på vintern, den körs i serie med 6 kv elpatron före på retur linan för att spetsa 38 till 42 sedan styr vpn upp 42 till 52 om det inte räcker startar jag en 6 kw patron till, acc tankarna kan regleras från 500 Liter till 2,3 kubik beroende på värme behov snart ska jag oxå brumma igång en pellets panna på systemet, komplicerat? jo de e de! sedan sitter snart en solpanel i mitt andra hus. som sitter ihop med kulvert.....
Leffe_uppland
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Leffe_uppland
«
Svar #18 skrivet:
22 december 2006, 01:02:06 »
Citera
att min vp ger mindre vid nollan beror nog en del på att den frostar av onödigt mycke automatiken som styr den "suger fett" men de klart att man får ut mer när det är varmare effekt mässigt och jag har ingen avfrostning alls vid så där -10 och -12 och kallare temp, därav att den ser ut att ge mer och jag lovar vid -20 som den har som stopp temp, ger den bara cop 1,4-1,6 så då är den ingen super värme pump inte, då önskar man sig en bergslinga eller så!
kul om någon tillverkare kunde tala om vad den ger vid stopptemp så där -18-20 i stället för vid +7 när ingen behöver värme
Loggat
Jag har 1 st starline 9 värmepump som knallar och går på vintern, den körs i serie med 6 kv elpatron före på retur linan för att spetsa 38 till 42 sedan styr vpn upp 42 till 52 om det inte räcker startar jag en 6 kw patron till, acc tankarna kan regleras från 500 Liter till 2,3 kubik beroende på värme behov snart ska jag oxå brumma igång en pellets panna på systemet, komplicerat? jo de e de! sedan sitter snart en solpanel i mitt andra hus. som sitter ihop med kulvert.....
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35931
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #19 skrivet:
22 december 2006, 07:04:47 »
Citera
Vad du säger är alltså att du mäter både driveffekt och uteffekt (med värmemätare?) och därför presenterar faktiska värden på COP?
Det hade ju varit bra om du meddelat det i ditt första inlägg.
En reflektion jag gör är att du värmer med elpatron på returen, hade det inte varit smartare att värma på framledningen för att få så låga temperaturer som möjligt för värmepumpen att arbeta med?
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Gäst 999
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2351
Karma +12/-7
Gäst 999
«
Svar #20 skrivet:
22 december 2006, 09:40:45 »
Citera
COP värde skall tas ut på luft/vatten vid 50 grader det är då man får fram rättvist cop......inte vid 38 då är det inte konstigt att det blir höga cop......skall man jämföra så låt den jobba emot 50 grader......
Loggat
grolim
Expert på värmepump
Antal inlägg: 493
Karma +0/-0
Kön:
grolim
«
Svar #21 skrivet:
22 december 2006, 10:45:51 »
Citera
ska man se det krasst så är det väl egentligen årsmedelCOP som är det intressantaste COP:et, eller
// Grolim
Loggat
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.
Wlagom
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 41
Karma +0/-0
Wlagom
«
Svar #22 skrivet:
26 december 2006, 16:20:16 »
Citera
Leffe
Har du en flödesmätare? Fabrikat?
Håller på att skruva ihop ett system och är intresserad av alla mät-/kontrollösningar.
Loggat
Leffe_uppland
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Leffe_uppland
«
Svar #23 skrivet:
28 december 2006, 21:43:40 »
Citera
Svar ang flödesmätare har en mekanisk inte så exakt visar rätt + - någon liter.
en sån där med fjäder i, letar skälv efter en elekronisk flödesmätare så man slipper klättra o uc varje mät tillfälle, skulle vara mysigt att sitta framför datan och se hur pumparna går.
in ut temperaturen ser jag på väggen
ska i kväll montera en kamera i pumpen så jag ser digitaldisplayen den sitter idiotiskt nog innanför plåten vid kompressorn roligare att se den på tvn någonstans mellan tv3 och videon he he
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Övriga fabrikat
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
COP- värde?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 794
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
Josth
lars
Rickard
Classe57
danne824
tyke
Johnlennonx
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info