0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
min luft vatten har cop 2,8 vid -15men den har cop 2,0-2,3 vid -0 de e inte så brai uppland behövs inte avfrostning vid -15 vid +7 ja då borde man inte tala om vad en pump ger för det är ju en idealtemperatursom uppkommer ca 1-2 v om året?
Kanske för att de inte har så hög COP att det är något att skryta med.När det gäller luft/luft-värmepumparna är skrytet i de flesta fallen rena rama lurtendrejeriet, de siffror som i vanliga fall anges är vid +7ºC utetemp, en temp där de flesta hushåll har så litet energibehov att det räcker att tända belysningen och slå på TV:n för att hålla huset varmt, COP vid -10 grader ligger på ca 2.0-2.8 på de flesta luftvärmepumparna.Betydligt lägre än så på luft/vatten vid -10 grader
ändå skiljer det bara ca 10% i besparing....................oftast mindre....
Citat från: Leffe_uppland skrivet 19 december 2006, 17:47:48min luft vatten har cop 2,8 vid -15men den har cop 2,0-2,3 vid -0 de e inte så brai uppland behövs inte avfrostning vid -15 vid +7 ja då borde man inte tala om vad en pump ger för det är ju en idealtemperatursom uppkommer ca 1-2 v om året?Öhhh? Hur kan COP vara högre vid -15 ºC än vid 0?Varför behövs ingen avfrostning vid -15 ºC i Uppland?
Citat från: Carl N skrivet 19 december 2006, 20:09:27Citat från: Leffe_uppland skrivet 19 december 2006, 17:47:48min luft vatten har cop 2,8 vid -15men den har cop 2,0-2,3 vid -0 de e inte så brai uppland behövs inte avfrostning vid -15 vid +7 ja då borde man inte tala om vad en pump ger för det är ju en idealtemperatursom uppkommer ca 1-2 v om året?Öhhh? Hur kan COP vara högre vid -15 ºC än vid 0?Varför behövs ingen avfrostning vid -15 ºC i Uppland?COP-värdet blir lägre ju fler avfrostningar man har och vid -15 så är luften så torr att den inte frostar igen så mycket som det gör vid tex 0 grader.Se bilrutan vid -5 och vid -15, det är inte lika mycket, om ens någon, frost vid -15.