Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F730 - Larm 325 - Inget eller lÃ¥gt luftflöde  (läst 3632 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pelle R

  • Gäst
Pelle R
Nibe F730 - Larm 325 - Inget eller lågt luftflöde
« skrivet: 13 september 2019, 21:30:31 »
Hej
Bor i nybyggt hus sedan en knapp vecka tillbaka med Nibe F730. Fick idag Larm 325 - Temperaturen har blivit för hög vid avfrostningselementet.

Kollar jag under service-info är BS1=0, kan ibland gå upp till 1. För mig låter det som att fläkten helt har havererat och det enda lilla utslag jag ser under service -info för BS1 beror på att det blåser lite utomhus?

Normal fläkthastighet är inställd till 56%

Finns det något jag kan göra själv för att åtgärda detta? Just nu går den bara på elpatron...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F730 - Larm 325 - Inget eller lågt luftflöde
« Svar #1 skrivet: 14 september 2019, 08:41:25 »
Nja, man ska väl inte pillra för mycket med garanti-grejer själv.
Bilr det långvarigt problem så ska du även ställa krav på ersättning för den extra elen.

Sen bör du gå in i meny 5.1.13 (håll inne bakåt i 7 sek för att få fram service menyn).
Där kan du ställa upp (om det går) effekten på elpatron till 15 kW.
Denna meny låser sig själv efter 1 vecka, så vänta inte med detta.
Detta värde är till för byggnormen och hustillverkaren måste ställa ner denna enligt BBR.
Om hustillverkaren missat detta så rör den inte.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!