0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ditt problem är troligen det som alla nybyggda hus med golvvärme i betongplatta kan ha, fukt i betongplattan.I meny 5.9 finns en golvtorksfunktion som du kan testa, jag skulle testa grundinställningen på denna.
Både jag och min sambo tycker att det är kallt inne. Det känns som att flera fönster står på glänt och kallluften "drar" i huset. Det är den bästa beskrivningen jag kan ge.Jag har nu ändrat 1.1 temperaturen till 21 grader men lämnat de andra menyerna på 20. Igår när vi skulle lägga oss var det 21,8 grader enligt termometern. Nu imorse när vi vaknade var det 20,0 grader inne. Det problemet hade vi i vintras också. Temperaturen inne sjönk alltid under natten så vi vaknar alltid frusna, droppen var när vi vaknade en morgon och det var 18 grader inne. Vad kan göra att temperaturen sänks under natten? Hur fixar man det?
Igår när vi skulle lägga oss var det 21,8 grader enligt termometern. Nu imorse när vi vaknade var det 20,0 grader inne. Det problemet hade vi i vintras också.
1.9.4 = rumsgivarens påverkan, om rumsgivaren typ visar 18,5 C och börvärdet är 20 C så höjer den framledningen med en faktor 1,0 = (20-18,5) x 1,0 = 1,5 C
Vad visar pumpen för innetemperatur i displayen? Det är sensorn till pumpen(och dess placering) som är avgörande för styrningen.Det man även kan göra är att öka sensorns påverkan, så styrningen reagerar snabbare:Men är själv lite frågande om styrning med innetemp är så bra egentligen. Normalt styr man ju på utetemperaturen som då får avgöra värmeproduktionen. Med styrning på innetemp måste den först sjunka lite för att pumpen skall reagera, och det blir lite lagg i uppvärmningen?Men kanske bekvämt att inte behöva bry sig om att trimma in någon värmekurva, men det vore nog bättre kanske.Jag skulle vilja föreslå kurva 5 iaf. utan att veta ett dyft om huset i övrigt. 4:an kan vara i lägsta laget ändå.