Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Display värmepump  (läst 4101 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LasseVbg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Display värmepump
« skrivet: 29 augusti 2019, 08:24:16 »
Jag har efter gårdagens regn och åskväder fått en display på min värmepump
som ser ut som på bilden. Jag vet inte säkert om det är åskan men det är lite misstänkt.
Det går inte att påverka displayen med knapparna
Det skvalpar en del från pumpen.
Det finns varmvatten, än så länge.

Kan det hjälpa att stänga av pumpen (matningen) och sätta igång den igen?

Pumpen är en IVT Greenline HT (jag blev osäker om det är en C eller H).
Den installerades ungefär runt 2005-06

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Display värmepump
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2019, 08:32:20 »
Testa att bryta strömmen till den nån minut och slå på den igen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Display värmepump
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2019, 08:54:40 »
Det här hände min VP efter ett åskoväder.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56409.msg587131#msg587131

Jag kunde dock producera varmvatten genom att leta reda på vilken kontaktor (eg är det flera) som gick till tillsatsvärmen. Kontaktorn kunde fås att stanna i tillslaget läge genom att trycka in den för hand och hindra den att släppa genom att stoppa in en tändsticka/klädnypa el.dyl på lämpligt sätt.

Man får dock testa hur många kW man kan koppla in utan att vattnet börjar koka. Det hörs rätt tydligt. Eftersom cirkulationspumpen inte gick var det bara självcirkulation jag fick förlita mig på.
Man får förstås själv hålla koll på när vattnet är tillräckligt varmt och då plocka bort tändstickan för annars värms vattnet förstås vidare och börjar till slut att koka.

I och för sig hade det inte varit svårt att dra fram en kabel och koppla in på cirk.pumpen och ösa på med mer kW men det behövdes inte
« Senast ändrad: 29 augusti 2019, 08:57:09 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad LasseVbg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Display värmepump
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2019, 07:16:00 »
Återställning av pumpen med avstängning matning löste problemet denna gång.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!