0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu sitter jag med en S1256 men är konstpaus 2ggr per dag något som är normalt på S1255?Den pausar knappa 6 minuter var 12:e timma trotts att det är behov av värme.Vet ngn varför och går det att bli av med det till synes onödiga beteendet?
Inverter controlled heatpumps never stops if the energy demand is more then the heatpumps lowest possible production.If degree minutes goes to 0 it will stop, and this we dont want.In order to secure as few stops as possible, inverter heat pumps has a target degree minutes at about -100, trying to keep it as close as possible to that value without "overdriving" the compressor.This is why you ca see the degree minutes drop quite a lot when the machine produces hot water.Your machine seems to work fine.
Något hände vid nyår då min värmebärarpump GP1 numera går på 100% mestadels, medans under hela december gick den runt 60% och ökade i bland.Se nedan graf. Det skumma är att den ändrade detta beteende just 31/12 så man undrar om det skett något i mjukvaran? Någon annan som har liknande?Ny Nibe S1256-18 installerad i början av december 2024.
Av loggarna att döma så stoppar VP 2 ggr om dagen fast värmebehov finns och det verkar ske vid samma klockslag om man kan lita på loggarnan från myuplink. Jag har bifogat log på KB UT för 2a och 3e februari samt gradminuter för den 2 februari.
Helst ska kompressorn starta på hösten och gå hela vintern.Men under höst och vår kommer kompressorns lägsta effekt vara högre än husets effektbehov, och då får man perioder med start/stopp rätt ofta.Om lägsta uteffekten är 3 kW så får man nog som flest start/stopp när husets effektbehov är 1.5 kW.Kompressorn går då ca 12 timmar/dygn, och står lika länge.