0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jag tror du kan förenkla lite. Ta bort bypassen och kopplat två t korsningar på huvudledningen in från hålet mellan dessa en Klaffbackventil typ RSK-Nr: 625 10 92 INTE tallriksventil (se till att ventilen inte försämrar flödet till VP vars pump ju går större delen av året= sämre värme eller högre elräkning)Jag har en rätt stor backventil då jag trodde att den skulle bota flöde till konnektorn när VP stora cirkulationspump gick- jag trodde att en del av flödet gick över fläktkonvektor och gav kyla pga tryckfall ö backventilen- men icke så det fick bli en normally closed (NC) magnetventil- problem solved.Ett annat problem som du nog slipper, som jag har är fortlett strömningsljud ifrån VP pump men inte ifrån min mindre pump till frikylan . Om jag har stänger av båda påstick till frikylan blir det tyst i gästsovrummet , ytterligare magnetventil skulle lösa problemen men till en kostnad. Drar du dina ledningar utanpå så blir det nog bra.
En annan fråga också... Räcker sen cirk.pumpen för att driva runt brine ner i hålet när VP står stilla eller behöver man "fixa" VP'n så att den cirk.pumpen går hela tiden?
Ett nytt förenklat diagram då... Jag kommer ju att behöva magnetventilen eftersom jag ska köra både kyla och värme...Jag antar man ska köra värmen på varmvattnet (max. 65 °C) från VP?(Jag har bara golvvärme annars).
I min Skystar behövdes ingen avluftning. Flödet är så pass högt att all luft omedelbart åkte vidare till nivåkärlet. Jag kopplade returen från fläktkonvektorn in på stigarröret mellan KB-ledning och nivåkärl så att all luft åkte upp i kärlet. Fördelen med genomskinligt nivåkärl är just att man kan se nivån, inte bara trycket.