0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min gamla Elektrostandard hade det i alla fall.
Citat från: Bsba skrivet 20 februari 2006, 20:34:25Min gamla Elektrostandard hade det i alla fall.Sköt om din älskade ES! Jag hade en också och den var fin. Gick tyst och gav massor med skön värme.-Och så en dag så började säkerhetsventilen att skvala. Manometern på radiatorsidan stod på 3 bar. Något var fel... Efter lite felsökning kom vi fram till att rören i varmvattenberedaren var trasiga; värmeväxlaren hade rostat sönder. Systemet var fyllt med rostsoppa. (Rostsoppa såg ut i konsistensen som Sagolika nyponsoppa och finns i kyldisken).Det som troligtvis hade hänt var att ingen skött om ES genom att byta anoden som man bör. Alla tidigare ägare hade säkerligen förlitat sig på att larmet för byta anod skulle fungera.Idag har vi en nya IVT 490 som står och mummrar istället. Den går inte alls lika tyst som den förra.Med andra ord. BYT ANOD!!!
Citat från: Bsba skrivet 20 februari 2006, 20:34:25Min gamla Elektrostandard hade det i alla fall.Sköt om din älskade ES! Jag hade en också och den var fin.
Citat från: Farbror Melker skrivet 16 april 2006, 00:55:46Citat från: Bsba skrivet 20 februari 2006, 20:34:25Min gamla Elektrostandard hade det i alla fall.Sköt om din älskade ES! Jag hade en också och den var fin. Gick tyst och gav massor med skön värme.-Och så en dag så började säkerhetsventilen att skvala. Manometern på radiatorsidan stod på 3 bar. Något var fel... Efter lite felsökning kom vi fram till att rören i varmvattenberedaren var trasiga; värmeväxlaren hade rostat sönder. Systemet var fyllt med rostsoppa. (Rostsoppa såg ut i konsistensen som Sagolika nyponsoppa och finns i kyldisken).Det som troligtvis hade hänt var att ingen skött om ES genom att byta anoden som man bör. Alla tidigare ägare hade säkerligen förlitat sig på att larmet för byta anod skulle fungera.Idag har vi en nya IVT 490 som står och mummrar istället. Den går inte alls lika tyst som den förra.Med andra ord. BYT ANOD!!! Hej, jag har försökt förstå vad som hände med din elektrostandard. Får en bild av en tank med genomströmningsvärmare som gått sönder varpå det komunala vattetrycket belastar cirkulationssystemet. Genomströmningsvärmarna brukar ju vara av koppar, s.k kammflänsrör. Kan det varit galvaniska strömmar som orsakat det ? Är jag ute o cyklar, eller ?Om antagandet är korrekt finns det all anledning för de som har liknande system att vara extra observanta b.l.a comfortzone-ägare.
HejBlandar ni inte ihop olika saker nu.Vad har teflon eller emalj med offeranod att göra ?Rostar och galvanisk korrosion är väl inte samma sak ?Undrande Messer
Där står bl a att syre krävs för att galvanisk korrosion ska kunna uppkomma. "I slutna system , t ex radiatorvärmesystem, kan olika metaller kombineras." Kamflänsrör av koppar i en ståltank med svartvatten borde alltså inte ge några problem med galvanisk korrosion.