Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Installation av jordvärme  (läst 241 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leloel4

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 27
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installation av jordvärme
« skrivet: 15 juni 2019, 01:14:16 »
Hej!
Jag har tankar om att installera jordvärme i år och tänkte försöka göra så mycket jag kan själv så jag håller på och läser på lite för att få lite mod och påbörja projektet.

Har till att börja med börjat samla på mig lite saker som en begagnad IVT Greenline HTE11 samt en extern beredare till den som start. Fick den billigt och tänker väl att jag kör väl så länge den håller. Till den så hade jag tänkt lägga ner två stycken slingor på 400m var.

Några fungeringar än så länge:
Jag kommer att behöva dra kollektorslangen på baksidan av huset från åkermarken för att komma dit värmepumpen ska stå. Problemet är bara att parallellt på baksidan med huset står det en massa träd så jag kan endast göra ett enda dike och lägga ner alla slangar i det då det pga att träden står så nära huset. Det handlar om kanske 10-15m sen kan jag separera dem igen. Bör jag isolera kollektorslangarna under denna sträcka då alla ligger i samma dike?

Om jag förstått det rätt så ska man lägga slangen så att högsta punkten är vid värmepumpen. Nu kommer dock slingans högsta punkt att bli bakom huset för sen börja sakta luta neråt igen mot pumpen. Höjdmässigt så kommer pumpen kanske att hamna mitt imellan slingans höjd på åkermarken och högsta punkten bakom huset. Kommer det att innebära problem för att få ut allt luft ur kollektorslangen?

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 23230
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installation av jordvärme
« Svar #1 skrivet: 15 juni 2019, 12:28:33 »
Hej!
Hur brett dike kan du göra?
Kan du få typ 30-50 cm mellan in och utgående slangar så kommer det funka utan isolering, annars skulle jag isolera.
Du behöver inte separera de 2 ingående eller de 2 utgående.

Det brukar funka bra om man avluftar köldbäraren ordentligt, jag kollade på när installatören avluftade min.
En soptunna med dränkpump och så pumpas köldbäraren runt i några timmar så ska det nog funka.
Se till att få dit ventil på vardera retur så kan man lufta en i taget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad leloel4

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 27
  • Värmepump eller värmepumpar?
« Svar #2 skrivet: 20 juni 2019, 08:47:10 »
Ok. Det borde inte vara något problem att få till 50cm dike tror jag även om jag inte riktigt vet hur det ser ut med rötter och så.

Jag kommer även att behöva dra slangen förbi infarten till garaget. Bör jag lägga slangarna i något markavloppsrör motsv. där? Är lite osäkert hur djupt jag kan gräva där också då det sticker upp berg i närheten.

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 23230
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
« Svar #3 skrivet: 20 juni 2019, 14:42:08 »
Det beror på.
Får du ner slangen en bit så borde det vara OK, men vill man vara helt säker på att slangen inte skadas så är ett PVC-rör bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme