Jag fortsätter på den här tråden istället för att starta en ny.
Projektet går sakta framåt och jag börjar undra vad det är jag har gett mig in på (redan). Slangarna har dock kommit, kollektorslangar men även kulverten "Ecoflex Thermo Twin", tomten delvis uppgrävd så jag antar att det är bara att fortsätta

Hunnit göra en form för att gjuta plattan i gamla vedboden samt lagt cellplast. Kände att jag har spenderat alltför mycket tid att fundera på vart/hur slangarna ska komma upp ur plattan så bestämde jag mig för att lämna en öppning i plattan där slangarna kan tas upp och sen finlira/gjuta igen det senare. Känns som det börjar bli bråttom med att gjuta.
Jag har dock kört fast lite på det här med böjradien och slangarna som skulle komma upp ur plattan. Efter att ha sprätt upp rullen med kulvertslang och brottas med den ensammen i ett försök att få den genom grunden och upp i hålet i den tänkta plattan så börjar jag undra om det ens är möjligt.
Böjradien på kulverten är specad till 60cm. Kollar jag böjradien för kollektorslang står det "Vid en fast installation rekommenderas 50xDy", det blir ju hela 200cm eller räknar jag fel? På bifogad bild är det ungefär 70cm från där vägtrumman ligger upp till färdigt golv.
Jag kan alltid försöka och se om det går gräva lite till, har inte kommit till berg (än). Men hur illa skulle det vara om jag gick med slangarna rakt in i utrymmet där och sen kopplar 90 graders böjar på slangarna och kommer rakt upp i plattan på det sättet?
Tyckte jag läste nånstans också om att man inte skulle komma in med plastslangarna med köldbärare inomhus pga brandrisk?