0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag kostade på mig hela 187kwh förra sommaren för kyla. Fast mattematiken går att skruva och vrida på hur som helst.Vill du ha frikyla så satsa på det, vill du idag ha en låg investeringskostnad och möjlighet att ha en extra värme källa i huset ifall det händer något så satsar du på en LLVP. Vill du slippa en utedel så satsa på frikyla.Själv tror jag att jag alltid kommer ha en LLVP, känner man sig lite ruggig så toppar man upp värmen blixtsnabbt.Och hittills har jag kylt huset med 11 kwh i sommar.
...Bergvärme och frikyla låter som en bra idé. Dyrt men snyggare än en stor innedel. Allt behöver inte "betala sig". Man kan köpa lösningar för att man vill och kan!Från maj-sep kylde vi huset förra året med luftvärmepumpen 100kvm nedervåning och jag tror att förbrukningen landade på ca 300kWh eller om de var strax under.
...Vi gjorde av med ca 175kWh förra sommaren,Efter att ha fått ner temperaturen så fiskördes den bara för att hålla temperaturen inne.
Vet inte hur effektiv en kines innova är men så mycket sämre borde den inte vara i bara kyldrift så det blir någon gigantisk skillnad.Skulle nog satsa på 2 aggregat istället för att slippa köra så galet hög fläkthastighet för att nå större delen av husets yta.Men beror på ekonomin, planlösning, isolering och solinstrålningen
Glöm inte bort att frikylan tappar effekt ju mer den går. Samt att utgångsläget bestäms av bergart samt borrdjup.En modern l/l drar minimalt med ström. Oftast är förbrukningen angiven för en säsong i medelklimat, d.v.s upp till 35C i utomhustemp. Och det gör att maskinen på papperet drar mer än i verkligheten där vi bor.Utöver det så är en l/l en bra back up om något skulle strula med bv.MvhDaikin
Fast om man har borrhål i minsta laget är det ju bra att värma upp det ordentligt på sommaren med frikyla.
Som jag har förstått det så är det inte säkert att borrhålet värms upp under sommaren. Beror inte det på flödet av grundvattnet i berget? Ifall det är dåligt flöde så blir det bättre uppvärmning, i annat fall så försvinner den eventuella uppvärmningen vidare med flödet. Eller har jag förstått det hela helt fel?
Ja, du har förstått det helt fel Det du talar om är att det kan vara vanskligt att lagra några större mängder energi runt ditt borrhål. Men om du har ett borrhål som är i kortaste laget, så kommer det ha en onaturligt låg temperatur långt in i sommarsäsongen. Hur länge beror ju på hur stort temperaturunderskottet varit. Om du då tillför värme till hålet under sommaren så kommer du med högre sannolikhet återställa temperaturen i berget runt hålet till det naturliga.
Vad gäller ditt val, så tycker jag inte du alls har vägt in livslängden på resp. investering och vad nästa installation kommer att kosta för att ersätta det som gått sönder. Ungefär samma tänk som när man köper 3 luft/luft istället för bergvärmeinvestering. Upp till var och en att bedöma, men jag skulle omedelbart dra öronen åt mig om jag var på husvisning och det fanns en massa luft/luft aggregat längs med huset.