Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Hjälp med fel på värmepump
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hjälp med fel på värmepump (läst 2449 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
H4nk
Nybörjare
Antal inlägg: 5
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
H4nk
«
skrivet:
02 juni 2019, 21:08:52 »
Citera
Hej, är hyffsad ny husägare och aldrig bott i hus innan. Upptäckte detta forumet efter allt googlande på information om ett problem som uppstod igår och hoppas att någon här kan hjälpa mig.
Jag har en Euronom varmvattenbredare. Den visade igår morse något fel med Hög gastemperatur. Jag klickade på knappen som ser ut som en pil och felmeddelandet försvann. Dock upptäckte vi natten till idag att utedelen går konstant sedan igår och fortsätter gå just nu. Den låter också lite annorlunda typ som ett pysande ljud under sitt vanliga brummande.
Är inte kunnig om dessa typer av saker men kan följa enkla instruktioner:) Finns det någon som vet var jag ens ska börja för att felsöka? Finns det något jag kan göra själv innan jag ringer en tekniker? Bifogar bilder på utrustningen.
Tacksam för all hjälpa jag kan få!
Loggat
tc75
Expert på värmepump
Antal inlägg: 265
Karma +0/-0
tc75
SV: Hjälp med fel på värmepump
«
Svar #1 skrivet:
02 juni 2019, 22:05:17 »
Citera
Var pyser det, försök att lyssna, det ska inte pysa normalt och kompressorn går konstant
inget bra. När du hittar något stäng av allt, även nu så det inte går sönder något mer, räddas det som räddas kan
Loggat
H4nk
Nybörjare
Karma +0/-0
H4nk
«
Svar #2 skrivet:
02 juni 2019, 22:26:37 »
Citera
Tog en video på det, så man kan höra, kanske jag som överdriver då man blir nojig när man inte har koll.
Är det bara bryta strömmen på brytare för att stänga av?
Finns det någon typ av felsökning man kan göra själv?
Modell på innerdel: VPS 500 BXU
Loggat
tc75
Expert på värmepump
Antal inlägg: 265
Karma +0/-0
tc75
«
Svar #3 skrivet:
03 juni 2019, 14:38:21 »
Citera
Låter som något skramlar eller så är det läck så kompressorn går tom, det är is på kondensorn och det brukar vara ett tecken på dåligt med gas, kör den inte mer, sök efter någon kylkille, vem som helst klarar att mäta upp trycket och fylla på. Vet du vad det är för sort i den , brukar stå på en skyllt innanför någon plåt, uppge det för kylkillen så att han kan ha med sig
Loggat
H4nk
Nybörjare
Karma +0/-0
H4nk
«
Svar #4 skrivet:
03 juni 2019, 16:11:11 »
Citera
Grymt, tack för infon. Ringde service och de gav mig instruktioner hur man kör den enbart på el till att de kommer ut och kollar på den i nästa vecka. Låter dyrt med bara eldrift men bättre än inget varmvatten...
Loggat
H4nk
Nybörjare
Karma +0/-0
H4nk
«
Svar #5 skrivet:
17 juni 2019, 15:00:25 »
Citera
Hej,
Hade tekniker på besök som kom fram till att det är följande del som har fastnat i ett läge och som behöver bytas (bild med röd ring). Samtidigt behöver "vätskan/gas" bytas.
Fick också ett riktigt saftigt prisförslag och tänkte höra om någon vet vad en kostnad för byte av denna del samt "vätskan/gas" borde kosta mellan tummen och pekfingret? Kan man komma billigare undan genom att hitta reservdel på andrahandsmarknaden?
Bifogar också bild på maskin samt infolapp, står inget datum men tror den är 13 år gammal.
(Vad heter den delen så man kan referera till den)
«
Senast ändrad: 17 juni 2019, 15:40:46 av H4nk
»
Loggat
Luka 3
Expert på värmepump
Antal inlägg: 292
Karma +0/-0
Luka 3
«
Svar #6 skrivet:
17 juni 2019, 17:49:08 »
Citera
Det är 4 vägsventilen.
Du fick säkert ett pris på 20000 nånstans för att byta den
Jag skulle inte lägga det på en 13 år gammal maskin där kompressorn gått mot en trasig ventil. Jag skulle byta maskin helt.
Loggat
Daniel Sjöblom
Kyltekniker med (L) skylt.
Expert på värmepump
Antal inlägg: 215
Karma +0/-0
Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
Daniel Sjöblom
«
Svar #7 skrivet:
17 juni 2019, 17:58:03 »
Citera
Hallo!
Gas börjar bli riktigt dyrt i inköp och det drar lätt iväg ett antal tusen för att fylla på i materialkostnad. Värst är arbetstiden, gasjobb är svåra att forcera utan att börja fuska. För att byta den där ventilen behöver systemet tömmas, sättas i kväveflöde, löda av/på, provtryckas, vacuumsugas och fyllas på vilket lätt drar iväg ganska rejält i tid även om det är ett riktigt proffs som gör det.
Är n00b och har säkert fel, men det ser ut som en fyrvägsventil för att vända gasflödet mellan kylläge och värmeläge.
Med tanke på arbetskostnaden kan det lätt vara galet att snåla på delarna så att jobbet måste göras om. Är den 13 år gammal kan det vara ide att fundera på en ny också.
Loggat
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten
Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!
H4nk
Nybörjare
Karma +0/-0
H4nk
«
Svar #8 skrivet:
18 juni 2019, 09:25:05 »
Citera
Grymt, tack för hjälpen. Ja fick att det låg på 20-25 för att byta den och det verkar ju stämma. För en okunnig låter det väldigt mycket för en sådan liten del, men det är ju därför det finns experter
Får fundera på hur jag ska göra. Tack!
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35470
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #9 skrivet:
18 juni 2019, 09:38:00 »
Citera
Nu vet jag inte hur den där styrs av pannan, men det finns ju ett antal luft/vatten-utedelar till salu på blocket för mellan 4000 och 15000 kr begagnat.
Kanske kan vara ett alternativ om det går koppla ihop dem på något sätt.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1517
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
danne824
AÖd
EvertL
TS Comfort AB
alvinpalv
rocas
Essel
T Ramsmark
BiggerDigger
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info