0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag noterar att i manualen för min värmepump (1255-12) så står att man skall köra 15 graders deltaT när man värmer pool.Står ingenstans varför, kan det verkligen ge bättre COP eller?När jag hade cirkpumpen i auto så innebar detta att jag helt tappade flödet och kompressorn löste på hög hetgastemp, troligen för att flödet avstannade helt genom värmeväxlaren.Nu hände detta just när jag startade upp systemet, det kan ju även ha varit luft i värmeväxlaren som gjorde att flödet (jag kör med bypass genom värmeväxlaren) avstannade p.g.a. luft i cirkpumpen.När jag provade tredje gången hade jag stängt av automatiken på cirkpumpen och kör istället 60% flöde och får 8 graders DeltaT, inga fler "tjuvstopp".Skall prova lägga den i auto igen i helgen för att se vad som händer då.
Anoden sitter gängad i toppen och är ganska enkel att byta själv.Hur länge den räcker beror på vattenkvaliteten, de vill att man kollar en gång om året.Själv skulle jag nog titta på en koppar-beredare om pH är stabilt.
Hur gick det Rickard, fungerade det att ställa tillbaka till autoläge?
Nästa modell kommer funka bättre om man värmer med värmepump.20 C tempdiff funkar inte så bra med en värmepump, man har nog tänkt på nån annan typ av värmekälla när effekten anges.Prisskillnaden brukar inte vara så jättestor till den större modellen, det brukar skilja ca 100-300 Euro om man väljer en storlek större växlare beroende på modell.Suicalsa säljs inte i Sverige vad jag kan se.