0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ang värmeväxlaren "gissar" jag att NIBE-installatören gått rakt på tillverkarens tabell när han valt. Det är en Suicalsa IP220005NX10PTI, 21 kW och enl tabell avsedd för 25 m3. Men specar temp-diff på 20 grader på primärsidan, och 24 timmars drifttid (text från katalogen översatt: "Termiska data beräknas för poolvattenuppvärmning från 15 till 32ºC, för de olika värmekällorna. Avser värmning av poolens volym 24 timmar. Plattor av TITANIUM och sekundära anslutningar i POLYPROPYLEN, lämpliga material för salt poolvatten eller högklorering.") Nästa modell, ett steg upp, är 41 kW, avsedd för 50 m3.
Nästa modell kommer funka bättre om man värmer med värmepump.20 C tempdiff funkar inte så bra med en värmepump, man har nog tänkt på nån annan typ av värmekälla när effekten anges.Prisskillnaden brukar inte vara så jättestor till den större modellen, det brukar skilja ca 100-300 Euro om man väljer en storlek större växlare beroende på modell.Suicalsa säljs inte i Sverige vad jag kan se.
Jag värmer nu med 12 kW och har ca 8 graders deltaT på varma sidan, 4 graders deltaT över poolen.Jag vet tyvärr inte vilken effekt det är på min värmeväxlare, köpte den lite som grisen i säcken med löftet att "Den kommer att räcka till bra" från den jag köpte den av.Växelventilen på min värmepump monterades direkt på utgående rör för framledning, så ja, den sitter före arbetstanken.När poolen behöver värme så sköts cirkulationen av den i värmepumpen/pannan inbyggda cirkpumpen, den externa cirkpumpen sköter cirkulationen från arbetstank till värmesystem. Du behöver BT25 (Extern framledningsgivare) och extern cirkpump i ditt system om både pool, värme och kyla skall fungera smärtfritt.