0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag förstår inte riktigt "Analogi med vatten: En öppen kran ger 0,4 liter per sekund" är inte detta effekt likväl som kWh??
Stora huset är på 270 kvm. Och det brukar vara rätt många lampor på, men inte överdrivet. Hur mkt effekt som motorn till matarskruven, och själva pelletsbrännaren tar vet jag inte, men det är inte mkt. Kan återkomma med effektsiffror när jag kollat detta (imorgon). Nej jag fick inte installationen "Meggat", vad innebär detta mer konkret?Men visst är det så att det borde komma betydligt mer varmluft ur vp. Som någon på forumet skrev " jag skulle kunna värma upp min oisolerade vedbod med en e9:a"Jag såg att själva kylflänsarna längst ner på utomhusdelen såg skadade ut, kan det ha med saken att göra? Troligen är det isbildning som fått is att trycka på flänsarna.Finns det ngt bra sätt att testa pumpen på om det är för lite gas i den?
Vågar inte rekomendera såpvatten som läcksökare på förångaren, skulle vp gå på undertryck suger den in vatten. Visst kan det vara en skada på röret där du beskrev att flänsarna var skadade, det bästa är säkert att kontakta en kylfirma för läcksökning. Firman som fylde på borde kunna ge en bra rabatt eftersom de missat läcksökning. Det är en självklarhet att läcksöka om man ska fylla ett system som tappat gasen.
En liten fundering:Det är inte så att den stackars luftvärmepumpen går på max hela tiden för att försöka värma upp din 10-gradiga pool? Om rumsluften kommer i kontakt med vattenytan är det nog svårt att värma rumsluften till mycket högre temperatur än poolvattnet..... /Ingenjören