Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: HJÄLP!!!  (läst 13904 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Beppo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
HJÄLP!!!
« skrivet: 18 februari 2006, 11:53:17 »
Jag har två hus på tomten. Det stora huset är uppvärmt med pellets, och det lilla via en luft/luft VP (panasonicE12). Den enda strömförbrukaren jag har som drar mkt ström är ju VPn i lillhuset. Så varför har jag då en elförbrukning som ger mig ett årsmedelvärde på drygt 22000kwh och en snittförbrukning på ca 2900 kwh i januari(självavläst, 30 dygn)???
Har haft en elektriker här för genomgång HELA elsystemet, och han hittade ingenting som drar ström. Han mätte även på huvudströmmen in i kåken, då vi ställde upp VPn på Max för att se, och i övrigt alla vanliga förbrukare på. Då mätte han på L1 11,3 A, på L2 1,6 A och på L3 2,3 A. En jäkla snedbelastning således. MEN: om jag nu förbrukar 2900 kwh på en månad så ger det ett snitt på ca 4 kw i timmen... I Snitt! Hur jag än räknar så för inte jag ihop ovan nämda strömstyrkor i närheten av 4 kw!
Så, eftersom att jag vet att det finns en väldig massa duktiga personer på detta forum så ställer jag frågan här! HJÄLP! :'(

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: HJÄLP!!!
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2006, 12:43:43 »
Snedbelastninhgen står E 12:an för den tar ju c:a 10 Ampere på max och den ligger väl på L1.
Annars brukar dom förbrukare som man inte tänker på och som drar mycket vara, Värmekablar, varmvatten (droppande kranar), och nått litet elelement som sår och går mest hela tiden.
Det brukar inte vara förbrukare med hög effekt som blir dyrast utan lite mindre förbrukare som går "hela tiden".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: HJÄLP!!!
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2006, 13:02:29 »
Du behöver en effektmätare (Clas Ohlson) för att ta reda på vart strömmen tar vägen. Drifttidsmätare (Clas Ohlson) kan man använda till elektrisk vv-beredare. Jag skulle tippa kyl-frys/vv-beredare + mycket glödlampor. Mina gamla kyl o frys fullhöjd (från 76) värmde upp köket. Dom nya fullhöjd förbrukar (uppmätt) 1,15 kwh/dygn = 48w tillsammans! Enorm skillnad.

Utloggad Beppo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HJÄLP!!!
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2006, 15:11:30 »
Jag vet att allt annat är urkopplat. Det var därför jag tog dit en elektriker som kolade, och det finns ingenting som drar ström. Han kollade flera timmar och det var det samma hela tiden. När man stängde av strömmen till lilla huset, där alltså bara vp är inkopplad, så sjönk strömmen till 4A på L1. Detta är fullständigt normalt. Och all annan ström visade fullständigt normala värden tyckte elektrikern. Så varför visar då min elmätare att jag förbrukar I SNITT 4 kw/timme. Momentant är jag säker uppe på de siffrorna, men våra mätningar var ju inte i närheten...

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HJÄLP!!!
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2006, 15:16:15 »
Har du golvvärme någonstans??
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Beppo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HJÄLP!!!
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2006, 15:18:55 »
Ja ngn kvadrat, i badrummet, med en effekt på hiskeliga 200w.....
Den var knappt mätbar, men vi såg på elmätarna när den slog av och på..

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: HJÄLP!!!
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2006, 16:31:50 »
Har du kanske en värmeväxlare på frånluften i sånna brykar det sitta ett element på mellan 0,8-1,5 kw + en fläkt på ungefär 200w och vid kyla kan eltillskottet ligga till hela tiden
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Beppo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HJÄLP!!!
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2006, 20:55:54 »
Inte en susning, men det spelar ingen roll. Vi såg ju hur mkt ström som gick åt under flera timmars mätning, och faktum kvarstår ju: Det enda jag har igång är ju: Luftvärmepump, belysning, och sedan kör jag diskmaskin (kopplad på varmvatten) en gång om dagen, tvättmaskin 2-3 ggr/vecka, torktumlare 2-3 ggr/vecka. osv. Dvs vanlig hushållsel....
Och om jag skulle ha ngt effektmonster stå ngnstans och sluka ström, vilket elektrikern noga har kollat att jag inte har, så får det isåfall inte ström via min inkommande ledning, då vi inte kan mäta att strömmen kommer den vägen!

Utloggad Riddaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Överdimentionera din värmepump
SV: HJÄLP!!!
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2006, 21:27:17 »
Ni mätte ju upp en förbrukning på 15,2 A =3500watt

Det blir 84kw om dan gånger 31 dagar =2604kw i månaden.

Om du tycker det är mycket, är det väl bara och sänka förbrukningen.  Räkna och kolla och mät förbrukningen pÃ¥ dina förbrukare,  mÃ¥nga bäckar smÃ¥ ......  det blir en hel del om man räknar ihop.  1000kw i mÃ¥naden bör du kunna sänka förbrukningen
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72
Har en IVT 5kw luftvärmepump
Samt en kakelugn som jag  eldar ca 3 m3 ved i per Ã¥r.  Har även ett garage pÃ¥ 35 m2 med vatten- buren golvvärme (liten elpanna) som jag värmer till ca +10 grader Totalt förbrukar vi ca 10800kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6000kw för vv och hushÃ¥llel,  2800kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: HJÄLP!!!
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2006, 21:33:48 »
Om Vp går halva tiden och den drar 2kw/timme = 48kwh/dygn
Ström som inte går till VP c:a 2 Ampere 240 volt 3 faser =36kwh/dygn
totalt per månad 48+36x30=2520kvh
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Beppo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HJÄLP!!!
« Svar #10 skrivet: 18 februari 2006, 21:34:05 »
Förbrukningen mättes alltså med vP på fullt flås också...

Utloggad Riddaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Överdimentionera din värmepump
SV: HJÄLP!!!
« Svar #11 skrivet: 18 februari 2006, 22:46:14 »
Förbrukningen mättes väl på dagtid, då hade du inte så mycket belysning på.

20 lampor  gÃ¥nger 60watt=1200watt, det kan bli mÃ¥nga kw per dygn....

lÃ¥genergi-lampor lönar sig bra.            mvh      Anders
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72
Har en IVT 5kw luftvärmepump
Samt en kakelugn som jag  eldar ca 3 m3 ved i per Ã¥r.  Har även ett garage pÃ¥ 35 m2 med vatten- buren golvvärme (liten elpanna) som jag värmer till ca +10 grader Totalt förbrukar vi ca 10800kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6000kw för vv och hushÃ¥llel,  2800kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: HJÄLP!!!
« Svar #12 skrivet: 18 februari 2006, 23:20:54 »
Eftersom ni mätte huvudströmmarna utgår jag ifrån att ni samtidigt kollade att energimätaren räknade rätt, eller?

Har du elpatron som garant i pelletspannan?
Kan den i så fall slå på ett tag innan pelletsbrännaren kör igång?
Uppenbarligen har du något som förbrukar el sporadiskt och därmed inte syntes i era mätningar.

Har du vattenberedare i lillstugan?

Som Svenske Kocken sade så finns det risk för att element i värmeväxlaren kan slå på. Om det var varmt den dag ni mätte så slog den kanske inte på. Att du påstår att det inte spelar någon roll är snudd på nonchalant mot de som försöker hjälpa dig.

Bokför din energiåtgång dag för dag så kanske du ser något mönster.


« Senast ändrad: 18 februari 2006, 23:28:05 av Martin X »

Gano

  • Gäst
Gano
SV: HJÄLP!!!
« Svar #13 skrivet: 19 februari 2006, 00:52:41 »
Jag har två hus på tomten. Det stora huset är uppvärmt med pellets, och det lilla via en luft/luft VP (panasonicE12). Den enda strömförbrukaren jag har som drar mkt ström är ju VPn i lillhuset. Så varför har jag då en elförbrukning som ger mig ett årsmedelvärde på drygt 22000kwh och en snittförbrukning på ca 2900 kwh i januari(självavläst, 30 dygn)???
Har haft en elektriker här för genomgång HELA elsystemet, och han hittade ingenting som drar ström. Han mätte även på huvudströmmen in i kåken, då vi ställde upp VPn på Max för att se, och i övrigt alla vanliga förbrukare på. Då mätte han på L1 11,3 A, på L2 1,6 A och på L3 2,3 A. En jäkla snedbelastning således. MEN: om jag nu förbrukar 2900 kwh på en månad så ger det ett snitt på ca 4 kw i timmen... I Snitt! Hur jag än räknar så för inte jag ihop ovan nämda strömstyrkor i närheten av 4 kw!
Så, eftersom att jag vet att det finns en väldig massa duktiga personer på detta forum så ställer jag frågan här! HJÄLP! :'(

Det blir ju i närheten av 4000 W med de siffror du uppgav ??

(11,3 + 1,6 + 2,3) X 230 = 3496 W

Sedan lite tillskott i form av varmvatten och lampor sÃ¥ ligger  du pÃ¥ 4000 W.

Jag skulle vilja råda dej att omedelbart ordna så att diskmaskinen går på kallvatten. Jag hade också diskmaskinen på varmvatten tidigare (förre husägaren). Det gjorde faktiskt skillnad att byta. Diskmaskinen sköljer annars med varmvatten, kvalificerat slöseri samtidigt som det inte är bra för diskmaskinen att gå mot varmvatten.

En gammal varmvattenberedare från 70-talet drar ca 1500 kWh/år mer än en modern VVB med polyuretanisolering. Har du gammal kyl/frys så ska du byta. En gammal frys med taskig termostat kan dra över 1000 kWh/år, en modern ligger på 300 kWh.

Sedan tror man inte att glödlampor drar sÃ¥ mycket, men herregud vad man bedrar sig. Ersätt de som gÃ¥r med lÃ¥genergi, Ikeas är av bra kvalitet och är billiga. VÃ¥r familj pÃ¥ 4 gör slut pÃ¥ 9000 kWh/Ã¥r.  ;)

Ha det bra/Gano

Utloggad Beppo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: HJÄLP!!!
« Svar #14 skrivet: 19 februari 2006, 22:13:44 »
Det var absolut inte min avsikt att vara nonchalant, ber om ursäkt om det uppfattades som det!
Lite mera fakta för att reda ut några frågetecken:
*Nej, det var inte varmt under de timmarna vi mätte runt -5 grader.
*Luftvärmepumpen är en Panasonic E12(nånting), och den går på absolut max då det är ngt knas med den...Installerad i slutet av oktober 05
*Ingen varmvattenberedare som drivs med el.
*Elpatronen i pelletspannan avaktiverad (behövs aldrig ändå)
*Alla vitvaror är nya (04)
*Stort hus= många lampor

Jag är inte säker på hur man räknar växelström, har glömt bort lite sen plugget, men är det så att man bara slår ihop faserna och tar detta gånger 220 volt? Tycker att det verkar lite skumt då man ju inte bara kan slå ihop spänningarna. Jag menar man får ju inte ut3*220=660 volt ur ett trefasuttag? Men är det så man räknar, alltså helt enkelt samma som likström p=u*i så stämmer ju förbrukningen med det som står på elmätaren....Och det är ju tragiskt... Då får jag försöka lösa problemet med min VP! Och då tror jag att jag har hamnat på rätt plats!
Problemet är att den inte klarar att få upp värmen därute, den blåser för fullt, men värmen kommer aldrig upp över 12 grader. Och vad jag vet är det inte så pissigt isolerat, för stänger jag av VPn ett dygn så sjunker inte temperaturen så dramatiskt. Det blåser bara lite fisljumen luft ur den,så jag tog dit installatören. Han konstaterade att det var lite för lite köldmedium i den så han fyllde på lite och vakuumsög den så gott det gick( svårt när det är kallt ute)När han var klar så mätte han utblåsluften och den höll 42 grader, och i övrigt verkar pumpen funka som den ska, dvs det bildas frost på den och den avfrostar med jämna mellanrum. Men nu är det så där fisljummen luft som kommer ur den igen. När installatören var där och mätte så steg temperaturen en grad på bara en liten stund, och sedan nr jag kolade dagen efter var det lika tråkigt som innan, ljummen luft och ingen vidare temp...
Kan det vara för att pumpen alltid får suga i sig kall inomhusluft, jag menar normalt när man instalerar en luftvp, så är det ju redan uppvärm luft via ngt annat. I mitt fall var det ju kallt där inne vid uppstarten?
Det är ju panasonics största modell så den borde väl utan problem kunna värma upp ett hus på 90 kvm boyta (och lite biyta) utan problem?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!