Hej,
Vi har en 2.5-3 år gammal Ecozenith i250 panna med tillhörande EcoAir pump i ett hus som vi tog över i oktober. Jag kan väldigt lite om värmepumpar i allmänhet men har alltid tyckt att hela installationen har känts lite instabil av anledningar som är svåra att förklara.
Sedan i morse har ingenting fungerat alls, utan det står ett larm att "Fas 2 saknas", samma fel har uppstått tidigare en eller två gånger men försvunnit efter att jag brytit säkringen och slagit till igen så jag tänkte att det fungerar säkert när jag kommer hem efter jobbet, men icke. En oberoende elektriker och VVSare har kikat hastigt på den men inte kunnat se något uppenbart fel. Manualen berättar att jag ska kontakta fackman och det ska jag väll göra i morgon då, en CTC-certifierad sådan, men ni duktiga användare här på forumet kanske kan svara på ett par frågor tills dess:
1. Säkringarna är fullt fungerande, likaså resten av huset och pannan går igång. Hur kan då en fas saknas? Jag hör hur pannan försöker starta något, men misslyckas, för att sedan repetera igen. Pumpen står stilla.
2. Kommer detta påverka värmen i huset över ett dygn? Elementen är ju varma och goa ändå just nu utan att ha haft en fungerande panna på säkert 12 timmar.
3. Kan detta gå på garanti eller är det i elen utanför själva CTC-systemet som felet ligger?
4. Ska jag bryta säkringarna över natten?
Stort tack för hjälpen!