0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har en frånluftsvärmepump i ett enplans hus på 132kvm byggt 2003, där jag försöker ha koll på alla temperaturer.Temperaturen mäts med DALLAS 18B20 givare 1-Wire.Frånluftskanalerna ligger på vinden längst nere i lösullen ca.50 cm. Vid 21 grader inomhus och 0 grader på vinden och pumpen gått en stund är avfluten runt 1 grad och frånluften strax innan pumpen är ca. 20 grader så det sjunker med ca. 1 grad på vinden. En grad på 21 ner till 1 grad grader är ju 5% .Är det så enkelt att detta också motsvarar runt 5% energi som läcker ut till vinden vid detta förhållanden?
Givarna är kalibrerade, dock ej den på vinden (har mindre betydelse).Och med en upplösning på 0,1 grad.Mätserierna är på runt en timma.Så är rätt säker på att det rör sig om minst en grad som läcker upp på vindenvid 0 grader utom hus.Så min uppfattning är att om det möjligt skall frånluftskanaler inte ligga på vinden även om de ligger i isoleringen, de skall ligga i uppvärmt utrymme om det finns möjlighet. Den möjligheten fanns i mitt hus vid nybyggnationen om konstruktören hade tänkt till.Frånluftskanalen är på 160 mm och ca. 12m lång vilket innebär ca. 6 kvm yta som konverterar mot vinden.