Hej!
Dags för en ny värmepump och behöver lite hjälp!
Har ett hudikhus på 150km enplan byggt 1986 med välisolerade väggar, har bytt alla fönster till treglas fönster och några av dom är rätt stora ända ner till golv och ett stort fönsterparti.
På detta hus är en varmgrund som är i behov av värme/ventilation som jag är lite låst till känner jag.
Bor i Hudiksvall.
Idag sitter det en Frånluftsvärmepump nibe fighter 410p som kompressorn har gett upp på (insatt 2004).
Värmen idag är radiatorer i varje rum samt förvärmd tilluft ifrån Värmepumpen som går ut under alla element i 3 sovrum och även i vardagsrummet (och även några kanaler dragen ut i varmgrunden.
Luft till värmepumpen är dragen i separat kanal utifrån, Sitter även frånluft ifrån två badrum samt kök och tvättstuga.
Har även en kamin i huset aduro h1 Pellets/ved.
Sedan vi flyttat in så har inte kompressorn gått som den skall alls, och sista året inte alls. Årsförbrukning idag 22500 kw
Har även planer på att bygga ett lite större garage på ca 50 kvm i framtiden, som jag hade tänk en Luft/Luft värmepump men man kanske bör tänka om vid pannbyte.
Jag är fundersam på om vad jag ska ersätta denna pump med, vore jätte bra att få höra lite åsikter från erfarna!