0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Varför skulle man vara tvungen att ha 7 i DT ? Varför måste on-off överproducera energi ?
Eftersom det är lite debatt och mycket missionerande kan du av vissa uppfattas som lite jobbig. Lägg om debattstil och du kommer att bemötas på ett trevligare sätt och fler kommer säkert att orka ta ett resonemang.
Hur många kwh måste invertern spara in för att kompensera den miljöpåverkan som all elektronik i den innebär ?Varför skulle man vara tvungen att ha 7 i DT ? Varför måste on-off överproducera energi ?
Jo LUKA 3. Tänk dig att du har en on/off värmepump som har/kräver ett delta på värmebäraren på 7 grader (407C). Tänk att du för tillfället har ett effektbehov 50% av maxeffekten. Kompressorn kommer då att gå och stå stilla lika lång tid. Så fort kompressorn startar så kommer framledningstemperaturen omedelbart att stiga med 7 grader och och sedan succesivt öka tills att grdminuterna är noll och kompressorn stannar. Då kommer temperaturen att direkt sjunka 7 grader för att succesivt sjunka tills startvärdet är uppnåt och det hela börjar om. Eftersom framledningstemperaturen i medel måste vara lika med börvärdet så är det lika många gradminuter under börvärdet när kompressorn står stilla som det är över börvärdet när kompressorn går. Därför kommer medeltemperaturen att vara 7/2 grader över börvärdet när kompressorn går 50%. Hur stor en eventuell buferttank är påverkar inte detta.
Även om jag till fullo håller med dig Le Cock Suede, så har Luka 3 en poäng i att ställa fråga, på fråga, på fråga!Luka 3 testar nämligen oss alla i värmepumps- och inverterkunskap! När vi som kooperativ kunskapsbank inte längre förmår att motivera inverterdrift, så har kanske Luka 3 någonstans i sitt "missionerande" lyckats?Jag förmår (eller snarare orkar) nog inte att förklara så att Luka 3 kommer förstå/ta till sig av fördelarna. Kanske bifaller jag till och med om att det känns osäkert med (Nibe)inverter, när man ser till livscykelkostnad/osäkerhet? Rekommenderar istället Luka 3 att läsa igenom det bifogade grundläggande (och lysande) föreläsningsmaterialet!Sen får Luka 3 gärna länka till de övriga tabeller/diagram som anses felaktiga/svårtolkade (kanske redan är publicerat i tråden och jag kanske har missat länken?).Alla är glada, Stockholm är glada! Men om vi ska summera tråden är fördelarna med inverter följande:Ca 10% (till 30%) bättre SCOP än motsvarande modell utan inverter, dels pga effektivare DC-motor, dels pga dellastens högre effektivitet vid lägre temperatursteg i hela värmepumpscykeln.Sliter mindre på kompressor då den får längre gångtider och mindre start/stopp.Lägre ljudnivå om korrekt installerad/isolerad/(spärrbandad).Kan ofta skippa arbetstank.Kan utan att sabba värmepumpsoptimeringen bygga ut hus/garage/stuga oberoende av pumpen (sålänge man har effekt över dvs).Bättre effektfaktor och mindre flimmer/spänningsfall.Går att ha lägre huvudsäkring eftersom man kan "effektvakta" kompressorn vid höglasttillfällen.Nackdelar:Dyrare investering.Sänder för radioamatören ut oönskade radiofrekvenser.Mer komplicerad konstruktion, mer som kan gå sönder och risk för dyrare reparationer.Fyll gärna på om jag missat något ur denna intressanta tråd!
Jag köper såklart det jag vill ha. Tyckte det var roligt att debattera frågan dock. Ursäkta mig då mkt jag ska inte fortsätta.Viktigpettrar som du gör att man inte ens vill fråga nånting på olika forum. Synd
Jag nämde för min granne att Viessmann mest troligt hade fel på sin mätning. Han kontaktade sin installatör som tydligen är ganska duktig kyltekniker och han körde de siffror som tydligen står i Viessmanns dator. Nånting med kondensator tryck eller liknade .Jag fick dessa uppgifter.När maskinen gjorde 30 grader så är cop i teorin 6,88 och maskinen drar 1,91 kw när den ger 13,15 kw samt drar 3,78 A och pumpar runt 59,40 g/s R410A med en kyleffekt om 11,35 kw , han hade något program som han körde siffrorna i.Maskinen sitter i ett 1 rörs system och är en ren utbytes maskin utan några tankar och sådana tillbehör. Installatören kallade det för en rackabang installation
OM de fortfarande går sönder på nya maskiner så är det inget mindre än katastrof, det har ju skrivit som detta problem länge nu.Jag kan tycka att eventuella brister skulle vara åtgärdade för ett par år sedan.