0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det låter som en god idé, men det är två saker jag funderar på:Hur stora är förlusterna i den gamla beredaren? Är den välisolerad? Det är inte så kul om den drar flera KWh/dygn bara för att värme läcker ut till rummet...Du bör nog sätta en blandningsventil, inställd på kanske 50-55ºC som blandar ihop vattnet som endast värmts i VP med det som även värmts i den elektriska. Detta gör att vattnet endast går igenom den elektriska beredaren vid behov, dvs när temperaturen understiger det inställda värdet på blandningsventilen. Detta kan spara en hel del energi!
HejJag tror du har att vinna om du låter vp EJ göra VV högre än din normala rad temp som kan vara max 50 gr. det gör att in kommande till balandning sventilen blir ca 45-50 beroende på var i fasen till VV laddning man är. Så start temp kan därför sättas lite lägre och därmed fungerar blandning ventilen som den bör, sen kan man även trixa med att VP blandning ventil sätts på 45 så att den sista topping upp i VVB blir minimal.Så är min tanke med sep VVB i serie med VP beredare.Digital har du annan teori?Janne
Citat från: Janne El-Energi skrivet 19 februari 2006, 11:40:01HejJag tror du har att vinna om du låter vp EJ göra VV högre än din normala rad temp som kan vara max 50 gr. det gör att in kommande till balandning sventilen blir ca 45-50 beroende på var i fasen till VV laddning man är. Så start temp kan därför sättas lite lägre och därmed fungerar blandning ventilen som den bör, sen kan man även trixa med att VP blandning ventil sätts på 45 så att den sista topping upp i VVB blir minimal.Så är min tanke med sep VVB i serie med VP beredare.Digital har du annan teori?JanneLåg å tänkte på detta när jag skulle somna... sjukt va?? Så här skulle jag testa att göra...Sätta beredarens termostat lägre än din vp:es varmvatten å varför då...Jo så länge ingen tappar vatten så kommer vv-beredaren alltid underhållsvärma vattnet till låt säga 45 grader...Och hur få bort det jo genom att när man tvingar hetare vatten som kommer från din vp gå in på kalla sidan, då kommer temperaturen i din vv-beredare bli högre än vad termostaten vill ha.Och då slå av elpatronen en lång stund allt beroende på hur mycket vatten man tappar och hur väl isolerad vv-beredaren är..Detta skulle jag testa om det ger nått har jag aldrig testat men... allt går ju prova..
Citat från: Digital skrivet 19 februari 2006, 13:48:00Citat från: Janne El-Energi skrivet 19 februari 2006, 11:40:01HejJag tror du har att vinna om du låter vp EJ göra VV högre än din normala rad temp som kan vara max 50 gr. det gör att in kommande till balandning sventilen blir ca 45-50 beroende på var i fasen till VV laddning man är. Så start temp kan därför sättas lite lägre och därmed fungerar blandning ventilen som den bör, sen kan man även trixa med att VP blandning ventil sätts på 45 så att den sista topping upp i VVB blir minimal.Så är min tanke med sep VVB i serie med VP beredare.Digital har du annan teori?JanneLåg å tänkte på detta när jag skulle somna... sjukt va?? Så här skulle jag testa att göra...Sätta beredarens termostat lägre än din vp:es varmvatten å varför då...Jo så länge ingen tappar vatten så kommer vv-beredaren alltid underhållsvärma vattnet till låt säga 45 grader...Och hur få bort det jo genom att när man tvingar hetare vatten som kommer från din vp gå in på kalla sidan, då kommer temperaturen i din vv-beredare bli högre än vad termostaten vill ha.Och då slå av elpatronen en lång stund allt beroende på hur mycket vatten man tappar och hur väl isolerad vv-beredaren är..Detta skulle jag testa om det ger nått har jag aldrig testat men... allt går ju prova..Jadetdär är en helt klart intressant tanke, innebär i princip att det enda energi som går åt i VvB ärläckförlusterna. Den laddas med vatten tillverkat till 1/3-del av kostnaden.