Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Trimma in en Nibe F470
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Trimma in en Nibe F470 (läst 4136 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
J_F_K
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 10
Karma +0/-0
Kön:
Värmepump eller värmepumpar?
J_F_K
Trimma in en Nibe F470
«
skrivet:
05 mars 2019, 21:39:53 »
Citera
Har nyligen fått en Nibe 470 installerad och har kört den i ca 4 veckor. Generellt nöjd då den verkar hålla en jämn temperatur och den verkar producera tillräckligt med varmvatten för att jag skall kunna köra den i ekonomi-läge (som jag dock nyligen testat att höja en grad). Men, självklart vill jag trimma in denna så att den blir så effektiv som möjligt. Har några frågor:
1. Har läst att tilluften bör vara samma eller något lägre än temperaturen man eftersträvar. Varför? Blir pannan mer ekonomisk genom att dra ner på tilluftsvärmen men höja kurvan för att få mer värme via radiatorerna i stället? Initialt så var trimventilen (RN1) helt inskruvad och då blev det för varmt även om jag ställde ner kurvan till 5 (0). Nu har jag skruvat ut denna ca två varv men tilluften är fortfarande oftast strax över önskad rumstemperatur. Skall jag skruva ut denna trimventil mer för att sänka tilluftsvärmen mer? Temperaturen i huset är bra, strax över 21 i de varmaste rummet och runt 20 grader i de kallare rummen. (alla rum utom två av sovrummen har radiatorerna fullt öppna)
2. Kör för tillfället med kurva 7(-2) och önskad rumstemperatur satt till 20 grader (har både ute och inne-givare). Får för mig att ju lägre kurva man har desto mindre effekt går det åt, men det kanske är fel? Enligt Nibes grova ingångsvärde för Blekinge så bör jag ligga på kurva 11.
3. Har precis börjat testa att köra loggning via USB och måste först säga stort tack till @mysman . Han är bevisligen grym på Excel och har postat info om hur man dels hanterar log.set-filen och en mall för att få fram kurvor i Excel. Kudos! Men nu till mina frågor:
- ser mina kurvor normala ut? (har bara loggat strax under ett dygn. mestadels mulet och ca 3-5 grader ute)
- skall kompressorn starta så många gånger eller borde den kört mer kontinuerligt (13 starter på strax under ett dygn)
- Tillsatsen har gått på 8 gånger. Behöver den göra det trots att det är ca 5 grader ute? (ser ut att vara varmvattnet som triggar att den drar igång?)
- Är det några andra värden jag borde ha med i mina loggar för att kunna göra en bra utvärdering?
Tack på förhand!
Loggat
Frånluftspump NIBE F470, Tilluft och radiatorer, Värmekurva 7(-2), Fläkthastighet 54%
Enplansvilla (Myresjö) från -89, 150 kvm i Blekinge.
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10196
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Trimma in en Nibe F470
«
Svar #1 skrivet:
06 mars 2019, 10:05:42 »
Citera
NIBE F470 är en så kallad frånluftsvärmepump med förvärmd tilluft. Frånluftsvärmepumpar har en egen sektion här på forumet.
1. Tilluften ska vara några grader kallare än rumsluften eftersom man man vill att den nya luften ska blanda sig väl med den begagnade luften och inte stanna kvar uppe vid innertaket.
2. Inställningen av värmekurva enligt manualen är bara ett ytterst grovt ingångsvärde. Man måste sedan prova sig fram till vad som blir rätt inställningen för varje hus under den kalla årstiden.
3. Denna typ av värmepump kan ofta klara värmen i huset ner till en utetemperatur kring +6
om man samtidigt är väldigt sparsam med varmvattnet. Kompressorn ska då gå hela tiden (om den inte behöver avfrosta men det är sällsynt) och om man inte också har flera andra saker som värmer huset (som t.ex. mycket matlagning och ugnen på).
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
J_F_K
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
J_F_K
«
Svar #2 skrivet:
06 mars 2019, 17:45:18 »
Citera
Tack för svar!
Skall flytta min fråga till rätt del i forumet. Hittar inte hur man gör detta på ett enkelt sätt så jag skapar ett nytt inlägg och kastar ovanstående.
Loggat
Frånluftspump NIBE F470, Tilluft och radiatorer, Värmekurva 7(-2), Fläkthastighet 54%
J_F_K
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
J_F_K
«
Svar #3 skrivet:
06 mars 2019, 18:33:01 »
Citera
Hrmm... lyckas inte ens radera mitt första inlägg utan får felmeddelande att detta inte går
"Ett fel har uppstått!
Du kan inte radera dina egna inlägg på denna tavla."
Sorry, men inlägget får ligga kvar tills jag lär mig hur jag hanterar inläggen i detta forum.
Loggat
mysman
Ännu inte på något vis
Expert på värmepump
Antal inlägg: 532
Karma +0/-0
NIBE F370 -15, Klimatzon III
mysman
«
Svar #4 skrivet:
08 mars 2019, 18:12:04 »
Citera
Kul att du har glädje av min loggning! Fler borde testa, det är inte så svårt men kul. Jag har nu 3 års loggning för varje minut!
Kan inget om tilluften så fokuserar på vanliga frånluften bara.
Kan vara bra att se kompressortemp och förångartemp. Att jämföra med framledning resp. avluft. Avluft och förångaren skall hänga ihop helst <1° emellan.
Du verkar ha ganska låg framledning eller har radiatorslingan en annan sensor/kanal?
Att skicka 28° till radiatorerna kan väl inte ge nån vidare värme?
Prova ändra trendberäkningsgräns till 0 (från 7). Låter pumpen prova att få upp tempen först innan tillsatsen kopplas in.
I service meny'n, håll bakåtknappen inne i 7 sek I huvudmeny'n.
«
Senast ändrad: 08 mars 2019, 18:32:19 av mysman
»
Loggat
Frånluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%,
fläktsynkdrift
55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm)
Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel
J_F_K
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
J_F_K
«
Svar #5 skrivet:
09 mars 2019, 12:53:31 »
Citera
Jo, dina templates för skapa log.set och själva Excel-mallen är toppen! Håller på att laborera lite med dem för att få med lite fler värden och att skapa en Graf-mall som stämmer med dessa. (Måste erkänna att jag inte är lika bra på Excel som jag trodde :-) )
Min spaning är att Framledningen till radiatorerna är mycket lägre när man även har förvärmd tilluft. Tilluften är ju redan rumstempererad. Håller dock på att testar att dra ner lite på just tilluftstemperaturen för att kunna använda termostaterna på radiatorerna i vissa sovrum mer effektivt.
Avluft och förångaren följer varandra, men som du kan se i bifogad graf så kan det ibland skilja lite mer än 1 grad. (framför allt är avluften börja blir flera minusgrader)
Det jag reagerar på är att elpatronen går igång så ofta som den gör. Dels verkar det var standar varje gång som varmvatten-laddning har gått ner i temp. (Inte nödvändigtvis till sitt gränsvärde som jag ställt in på 46 grader). Jag förstår att när vi förmiddags duschade och diskade mm och förbrukade en massa varmvatten så behöver elpatronen stötta, men även när ingen använder varmvatten så går patronen på för att värma på varmvattnet.
Min trendberäkningsgräns var redan satt till 7 grader och en transfer tid på 45 min.
Jag ser att elpatronen går in även minst en gång bara för att höja värmen (04:23) men samtidigt verkar detta vara i samband med att kompressorn stängts av för att få upp frånlufts/avlufts batteriet så det kanske är helt normalt?
Tar med en bild på kompressorns prio för samma period. (20 = Water, 30 = Heating, 50 = Transfer, 60 = Cool)
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Trimma in en Nibe F470
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 993
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
ErikB
Erik Renberg
RaveG
VictorHus13
G Bergström
lars
TS Comfort AB
rocas
shelter
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info