0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Har nyligen fått en Nibe F470 installerad för att ersätta min gamla trotjänare, en Nibe Fighter 401, som gick och dog strax innan jul. Kommer nog att posta ett antal inlägg här framöver för att få hjälp med att trimma min värmepanna. Men jag börjar med en fråga om el-inkopplingen. Pannan är ju inkopplad på tre faser men den sista fasen visar alltid 0A.Pannan har effektvakten installerad och jag får ofta informationsmeddelandet 182 (Effektvakt aktiv). Dvs. jag antar att effektvakten känner att just denna fas redan är hårt belastad och därför väljer att inte ta ut ström på denna. Skall ringa och kolla med Elektrikern som installerade pannan, men har två frågor: 1. Brukar Effektvaktern medföra att man inte tar ut någon ström alls på den fas som redan är belastad, eller minskar den normalt bara strömmen? (min ligger på 0A hela tiden) 2. Vad får jag för bieffekter av att ha det på detta vis? Spelar det mindre roll eller är det viktigt att det åtgärdas?Tack på förhand!
Tack för snabba svar!Skall jaga elektrikern imorgon och be han komma och kolla på detta. Jag tror dock inte att han lyckats koppla in spolarna på själva matningen till värmepumpen då fas ett och två faktiskt skiljer sig åt ibland. Men som sagt, skall ringa installatören och be han komma tillbaka och göra rätt. :-)
Det är dock ett faktum att jag fortfarande ofta får meddelande om att effektvakten gått in. Jag har inställningen max effekt = 7 kW och en säkringsstorlek på 16A. Är denna begränsning för just elpatronen eller för hela pannans förbrukning? Jag tror inte att jag sett att min elpatron varit uppe i över 4,59 kW.
Säkringstorlek skall vara husets inkommande(normalt mätarskåpets) säkringsstorlek. Har du verkligen 16A där? Då begränsar troligen pumpen effekten(elpatron) eftersom den inte tillåter mer än 16A totalt då.Kanske bör den höjas.Eller så får du dra ner max effekt i pumpen ett steg för att undvika att effektvakten slår in.Obs! 7kW inställning kräver egentligen 20A avsäkring på pumpen. Har du det?