Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Larm från rumsgivare (Duo Optimum)  (läst 286 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vigg

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Värmepump eller värmepumpar?
Larm från rumsgivare (Duo Optimum)
« skrivet: 02 mars 2019, 17:07:54 »
Hej,

Jag har en Duo Optimum (16 kW) från 2010 och har problem med larm från rumsgivare. Tidigare hände det vid enstaka tillfällen (några ggr per år), rumgivaren larmade ("Larm rumsgivare") och temperaturen sjönk och jag var tvungen att återställa larmet innan pumpen kom igång. Sedan började det hända allt fler gånger och jag kopplade ur givaren. Nu när givaren är bortkopplad kan larmet komma upp till 4 gånger per dygn men "resettar" sig själv (förutom enstaka fall). Larmet kommer precis i samband med att kompressorn startar.

Värmepumpen fungerar i övrigt bra och jag vill helst inte börja byta ut delar. Finns det någon möjlighet att inaktivera rumsgivaren helt dvs att datorn ignorar larm från denna?

Utloggad svenske kocken

• Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 6449
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Larm från rumsgivare (Duo Optimum)
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2019, 19:19:56 »
När man kopplar ur givaren så ska pumpen inte reagera på nått annat vis än om det inte finns någon rumsgivare. Dvs fungera som en VP utan rumsgivare. Så larmar pumpen när givaren är urkopplad måste det vara nått som inte är som det ska i styrdatorn.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bopakoster

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4479
  • Kön: Man
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2019, 19:31:53 »
Har du kopplat ur den vid givaren eller i värmepumpen? Kanske en lång sladd kan påverka trots att givaren är bortkopplad?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla med inredd vindsvåning byggd 1939 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt energiåtgången från 45 till 9MWh/år

Utloggad Vigg

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Värmepump eller värmepumpar?
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2019, 23:33:02 »
Kablarna är urkopplade på kortet i VP. Så inga lösa kablar, det kan ju skapa konstiga fenomen.
Den fungerar som VP utan rumsgivare men verkar få en (fel)signal när pumpen startar, som ni säger verkar kortet vara något fel på. Det var därför jag skulle vilja att styrdatorn ignorerar värde från rumsgivaren oavsett vilket värde den får in.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

• Dot gäster: 222
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme